Search
Now showing items 1-10 of 19
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Vem bryr sig om vad de kan? En fallstudie bland nyanlända elever i förberedelseklasser om kulturmöten i matematikundervisningen
(2011-09-23)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur nyanlända elevers språkliga och kulturella erfarenheter av matematik togs tillvara i matematikundervisningen i några förberedelseklasser. Stu-dien avsåg dels att belysa hur ...
Mattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocesser
(2011)
Min undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en
traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat ...
Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema
(2011-09-22)
Syfte
Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ...
Inflytande – med eller utan kompetenser? Om lärares syn på elevers förmåga till att påverka undervisningen.
(2011)
Sammanfattning
Sedan slutet av andra världskriget har ett av skolans uppdrag varit att forma demokratiska medborgare och som ett led i
detta har elevers rätt till inflytande över sin utbildning uttryckts i samtliga skollagar ...
Goda förutsättningar för goda betyg i matematik. En jämförelse av elevers kunskaper i matematik i år fem och deras betyg i samma ämne i år nio
(2011-09-29)
Syfte: Syftet är att belysa kunskapsmässiga faktorer i år fem som kan vara särskilt viktiga för en elevs fortsatta matematikutveckling.
Teori: I teorigenomgången redogörs för en didaktisk ämnesteori som tar sin ...
Likheter och skillnader mellan två lärares matematikundervisning om ental och tiotal inom ramen för årskurs två i Sverige och Libanon Rapport nummer: Ht-2611-015
(2011)
Vi har valt att analysera två lektioner om ental och tiotal i årskurs 2 i matematikundervisning
mellan två länder, Libanon och Sverige. Vårt syfte är att få en inblick i likheter och
skillnader i ett visst moment ...
Livsvärldsberättelser om att få stöd i matematik
(2011-09-23)
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet redogör för sina upplevelser och uttrycker sina åsikter om stöd i matematik, vilka alternativ de kan se till den hjälp de får/har fått samt vilken hjälp ...
Utomhusmatematik - en fallstudie om pedagogers förhållningsätt
(2011)
Sammanfattning:
Syfte:
Syftet med vår studie är att ta reda på hur 7 stycken pedagoger förhåller sig till utomhusmatematik och
deras inställning till den.
Metod och material:
Metoden vi har valt är en kvalitativ metod ...
Elevers möjligheter till kommunikativ matematik i klassrummet
(2011)
Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare uppmuntrar sina elever till att kommunicera
matematik i helklass. Denna undersökning lägger fokus på om, hur och i vilken omfattning ett kommunikativt
arbetssätt ...