Search
Now showing items 1-10 of 12
Dokumentation av matematik på förskolan en studie om pedagogers erfarenheter
(2008)
Sammanfattning
Vår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utveckling
av verksamheten kring matematik i förskolan.
Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: ...
Barn i böcker. Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
(2008)
Bakgrund och syfteFörskolans läroplan är tydlig med att de som arbetar där skall motverka de
traditionella könsmönstren som råder i samhället. Ett sätt kan vara att pedagoger
använder bilderböcker för att arbeta med dessa ...
Barn i böcker
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Barn i böcker.
Ett genusperspektiv på nyskrivna bilderböcker
Författare: Ulrica Brogren och Ingrid Jakobsson
Termin och år: Vårterminen 2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen
Handledare: Mats ...
Sagostunden – tillfällen för lärande?
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2008)
Titel: Sagostunden – tillfällen för lärande? Pedagogers tankar kring sagostunden
Författare: Maria Herdebrant och Angelika Elofson
Termin och år: VT-2008
Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen.
Handledare: ...
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)
Syfte
Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom
tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ...
Föräldrars inställning till förskoleverksamheten En studie som jämför föräldrars inställningar mellan två stadsdelar i Göteborg
(2008)
Syfte: Vårt syfte med den här studien är att undersöka ifall föräldrars inställning till olika
frågor inom förskoleverksamheten är olika eller lika mellan stadsdelarna Torslanda och
Gårdsten.
Huvudfråga: Hur ser likheterna ...
"Du läsa denna!" -en fallstudie av hur bilderboken används på två förskoleavdelningar
(2008)
Syfte
Syftet med vår fallstudie är att ta reda på när och hur man på två förskoleavdelningar arbetar
med bilderböcker. Då ur ett sociokulturellt perspektiv där dialog och samspel är centrala
begrepp. Vi är intresserade av ...
"Jag har inte lärt mig något jag inte kunde förut!" en kvalitativ studie om hur barn lär sig sett ur barns perspektiv
(2008)
Vi har i den här uppsatsen fokuserat på barn och hur de lär sig. Utgångspunkten är att försöka
skildra lärandet ur barns perspektiv. Att upptäcka hur barn själva uppfattar sitt lärande istället
för hur vi vuxna tror att ...
"Jag vågar göra det här" Om drama och teater i förskolan
(2008)
Sammanfattning:
Vi har tidigare läst Skapande verksamhet där undervisningen fokuserades på att arbeta med estetiska ämnen för att
uppfylla strävansmålen för läroplanen för förskolan och skolan. Vi har undersökt vad drama ...
Lekens betydelse för lärande och utveckling utifrån pedagogens perspektiv En kvalitativ studie gjord på Montessori och Reggio Emilia förskolor
(2008)
Syfte: Vårt syfte med detta examensarbete är att vi vill skaffa oss en uppfattning om hur
pedagogerna på Reggio Emilia samt Montessori förskolor ser på lekens betydelse för
utveckling och lärande. Vi vill också ta reda på ...