• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 87

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

När alla förstår utom jag. Sex ungdomars upplevelser av matematiksvårigheter 

Abrahamsson, Emilie (2010-07-01)
Svårigheter i matematik berör många elevers skolvardag. År 2009 var det 9,7 % av eleverna i år nio i Göteborg som inte nådde upp till målen i matematik. I litteraturen finns flera olika förklaringsmodeller för varför en ...
Thumbnail

"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå 

Herngren, Heléne (2012-11-05)
Syfte Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...
Thumbnail

Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll 

Paulsson, Eva (2013-02-28)
Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter ...
Thumbnail

Talet om specialpedagogens uppdrag. En socialkonstruktionistisk studie med ett diskursanalytiskt angreppssätt 

Grahn, Helén (2011-06-27)
Bakgrund: Flera avhandlingar pekar på att specialpedagoger lämnats helt utan stöd från skolledningen i arbetet med att implementera den nya yrkesprofessionen (Malmgren Hansen, 2002). Både bristande kunskap men även ointresse ...
Thumbnail

Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter 

Starefors, Karin; Österberg, Gunilla (2011-09-23)
Syfte Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill ...
Thumbnail

När språkbygget vacklar. Att skapa möjlighet till språkutveckling. Observationer i förskoleklass och intervjuer med två pedagoger 

Karlsson, Karin; Ljungqvist, Anja (2014-04-17)
Syfte: Syftet med studien är att studera hur pedagoger i två förskoleklasser arbetar för att skapa förutsättningar för språkutveckling. Undersökningen riktar sig till klasser där det finns elever med språkstörning. ...
Thumbnail

Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema 

Sülau, Veronica (2011-09-22)
Syfte Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ...
Thumbnail

Förklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt. 

Unknown author (2010)
Syfte Studiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker att matematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem frågeställningar som berör vilken ...
Thumbnail

"Klart att man alltid blir bättre med handledning" - om specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter 

Hultén, Pernilla; Nevander, Carin (2010-02-01)
Syfte: Studiens syfte är att beskriva upplevelser av specialpedagogisk handledning i två skolverksamheter och utifrån detta syfte är följande forskningsfrågor beaktade. • Hur uppfattar pedagogerna specialpedagogisk ...
Thumbnail

Livsberättelser om vägen till högre studier. Om skoltiden för elever som diagnostiserats med ADHD 

Jansson Doverfors, Ulrica; Lundgren, Kajsa (2017)
Syftet med studien är att belysa elevens perspektiv på sin skolgång fram till högre studier för elever diagnostiserade med ADHD. Med livsberättelsen som metod blickar studenten tillbaka på den egna skolgången för att återge ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 9

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorÖsterberg, Gunilla (2)Abrahamsson, Annika (1)Abrahamsson, Emilie (1)Alinder Pesce, Åsa (1)Alvarsson, Margareta (1)Andersson, Ann-Marie (1)Andersson, Gitte (1)Andersson, Lena (1)Andreasson, Maria (1)Appelberg, Lina (1)... View MoreSubject
specialpedagogik (87)
livsvärldsfenomenologi (11)förskola (9)matematik (9)sociokulturellt perspektiv (9)inkludering (8)särskilt stöd (8)grundsärskola (7)diskursanalys (6)åtgärdsprogram (6)... View MoreDate Issued2014 (24)2015 (18)2010 (13)2012 (13)2011 (11)2013 (6)2017 (1)2018 (1)Has File(s)Yes (87)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV