Sökning
Visas titlar 1-10 av 105
Matematik i förskolan - En intervjuundersökning om förskollärares uppfattningar kring matematik i förskolan med huvudfokus på barns tal- och antalsförståelse
(2011)
Huvudfråga
Hur ser förskollärare på matematik i förskolan?
Metod och material
Undersökningen bygger på en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod.
Den är inspirerad av fenomenografi som forskningsansats, ...
Vem bryr sig om vad de kan? En fallstudie bland nyanlända elever i förberedelseklasser om kulturmöten i matematikundervisningen
(2011-09-23)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur nyanlända elevers språkliga och kulturella erfarenheter av matematik togs tillvara i matematikundervisningen i några förberedelseklasser. Stu-dien avsåg dels att belysa hur ...
Matematikboken ur ett andraspråksperspektiv – om svårigheter relaterade till språk och kultur
(2008)
I denna uppsats undersöker jag i vilken utsträckning som matematik-böcker i grundskolans senare år innehåller räkneuppgifter som förutsätter språkliga eller kulturella kunskaper som andraspråkselever inte nödvändigtvis ...
Mattemusik eller matte och musik - en granskning av Lgr 11 och undervisningsmaterial utifrån användandet av estetiska läroprocesser
(2011)
Min undersökning är uppdelad i tre delsyften som har sitt ursprung i att vilja lyfta fram alternativ till en
traditionell matematikundervisning. Det är relevant att studera olika sätt att lära sig matematik då resultat ...
Motivation i praktiken
(2010)
Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad skolor och lärare kan göra för att höja sina elevers
motivation, samt att ge uppslag till mer forskning i ämnet.
I uppsatsen drar jag slutsatser om några ...
Elevers motivation för att lära sig matematik En studie om elevers och lärares syn med utgångspunkt i Decis motivationsteori
(2007)
Sammanfattning
Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers motivation för att lära sig matematik och lärares syn på
elevers motivation för att lära sig matematik med utgångspunkt i Decis motivationsteori. Vi ...
Matematik i utomhusmiljön – en studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik och artefakter i utomhusmiljön
(2012)
Sammanfattning
Vårt syfte är att undersöka hur pedagogerna anser att artefakter i utomhusmiljön kan användas för elevers
lärande i matematikundervisningen. Med hjälp av en kvalitativ intervjustudie med matematiklärare ...
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)
Syfte
Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...
Matematik i förskolan - en självklarhet? En enkät- och observationsundersökning om hur lärare tänker om matematik för förskolebarn
(2008)
Syfte
Syftet har varit att ta reda på hur medvetet förskolans lärare arbetar med matematik.
Huvudfråga
Huvudfrågan vi ställde oss var vad lärare anser vara matematik för förskolebarn och hur de själva ser på sin egen
roll ...
Resultatuppföljning som medel för ökad bedömaröverensstämmelse? Utvärdering av ett projekt kring MatematikUtvecklingsSchema
(2011-09-22)
Syfte
Syftet med arbetet är att utvärdera ett projekt kring implementeringen av Matematik-UtvecklingsSchema som genomförs på två skolor i en västsvensk kommun under läsåret 10/11. Syftet med utvärderingen är att undersöka ...