Search
Now showing items 1-10 of 13
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)
Syfte
Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ...
Livsberättelser om specialpedagogiska insatser till stöd. Elevers upplevelser och erfarenheter av självbild, tilltro att lära och av lusten och motivationens betydelse för att lära
(2012-06-01)
Syftet: är att ta reda på några elevers upplevelser och erfarenheter av specialpedagogiska insatser de har haft över tid. I relation till vad och hur det har haft betydelse och påverkat deras självbild, lust, motivation ...
Mål och åtgärder för en förbättrad läsförståelse. En diskursanalys av åtgärdsprogram
(2012-10-01)
Syfte:
Syftet med studien har varit att undersöka vilka mål och åtgärder som finns i de åtgärdsprogram som är upprättade för elever med brister i läsförståelse och vilka teorier dessa har sitt ursprung i, samt att diskutera ...
Den meningsbärande diagnosen. En intervju om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans praktik
(2012-10-25)
Syfte: Studiens syfte var att studera hur förskollärare talar om den neuropsykiatriska diagnosens betydelse för förskolans pedagogiska praktik.
Teori: Studien är kvalitativ och har en sociokulturell och diskursiv ansats ...
Högre krav och kvalitet - en framtidsväg? En diskursanalytisk studie av två för Gymnasieskola -11 centrala policydokument
(2012-10-04)
Syfte:
Studiens syfte var att studera och analysera hur elever i behov av särskilt stöd skrivs fram och hur villkoren för specialpedagogisk verksamhet uttrycks i två för Gymnasieskola-11 centrala dokument: Regeringens ...
Vad förmedlar texten i likabehandlingsplaner? En kvalitativ innehållsanalys
(2012-10-01)
Syfte: Genom skollag (2010:800) och Diskrimineringslag (2006:67) har varje skola ansvar för att ta fram en likabehandlingsplan för att undanröja riskerna för diskriminering eller mobbing. Till si hjälp att kunna producera ...
Den ”goda” skolan – en ansats till en denaturalisering av meningen med särskolan
(2012)
Sammanfattning:
Denna uppsats inleddes med en enkel fråga: Vad blir man i särskolan? Med bakgrund i den senaste tidens kritik
mot att särskolans uppdrag till för stor del definieras av omsorg och vård syftar studien till ...
"Jag känner att jag inte hade klarat det om jag inte hade haft dom". Elevers syn på det specialpedagogiska stöd de får
(2012-06-08)
Syfte: Att undersöka och jämföra det specialpedagogiska stödet på två sektioner i samma skola, utifrån elevernas perspektiv. I förlängning syftar studien till att kunna öka kunskap om hur stödinsatserna fungerar och kan ...
Bedömning i matematik. En fallstudie - hur gör lärare på fältet?
(2012-11-05)
Syfte: Syftet med fallstudien är att undersöka hur lärare arbetar med bedömning i ma-tematik av elever i behov av särskilt stöd i årskurs 3 under vårterminen 2012.
Teori: I den teoretiska inramningen redogörs för en ...
Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv
(2012-09-06)
Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet.
Frågeställningar:
• Hur beskriver eleverna sina behov ...