Sökning
Visas titlar 1-6 av 6
Matematik på en förskola Vad står i läroplanen och behövs ämnesdidaktiska kunskaper?
(2007)
SyfteSyftet med vår fallstudie är att undersöka om några lärare följer
förskolans läroplan när det gäller matematik. Vi vill också ta reda på
matematikinnehållet på en förskola samt om lärarna där vet vad barnen
lär sig ...
Språk och kommunikation. En observationsstudie av nio förskolebarn.
(2007)
Studiens syfte var att beskriva vad barn språkligt kan uttrycka och hur de kommunicerar i en småbarnsavdelning.
Dessutom ville vi ta reda på vilket intresse har de för skriftspråk och hur de visar det.
Metod
En kvalitativ ...
Hur gör man uppror i rosa änglavingar? en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.
(2007)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som
anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar ...
Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse
(2007)
Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap
om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus?
Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap ...
Pedagogers erfarenheter av föräldrasamverkan. En empirisk studie av förskolor i mångkulturella stadsdelar
(2007)
Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger inom förskolan ser på samverkan med föräldrar. Det står i
läroplanen, Lpfö98, att förskolan ska arbeta i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmet. Det står dock
inte ...
Giraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsund
(2007)
Vårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen.
Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för att
känna oss trygga i vår framtida yrkesroll. ...