Search
Now showing items 1-5 of 5
"Sen vet man att man vill behandla alla lika" - en undersökning av hur pedagoger bemöter pojkar och flickor i förskolan.
(2007)
Sammanfattning: Vårt syfte med arbetet var att göra en jämförelse mellan pedagogernas egna
reflektioner över hur de bemöter pojkar och flickor och hur de sedan agerar gentemot pojkarna och
flickorna i vardagliga situationer ...
Hur gör man uppror i rosa änglavingar? en studie om jämställdhetsarbeten i förskolan.
(2007)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur man kan arbeta med jämställdhet i förskolan i enlighet med det som
anges i styrdokumenten, enligt tidigare forskning, samt presentera exempel på detta. De frågeställningar ...
Genus och jämställdhet i förskolan- ett bidrag till förståelse av förskolelärares syn på genuskunskapens betydelse
(2007)
Syftet med studien var att undersöka hur förskolelärare såg på betydelsen av att ha kunskap
om genus. Frågeställningarna var: Hur ser pedagoger i förskolan på utbildning i genus?
Vilken betydelse tycker pedagoger genuskunskap ...
Vem äger hammaren? En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003.
(2007)
Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har
förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ...
Bilderböcker ur ett jämställdhetsperspektiv
(2007)
BakgrundVi har under vår utbildning intresserat oss för
genusfrågor, men vi har också ett stort intresse för
barnlitteratur. Vi anser att det är viktigt att man som
pedagog arbetar med barnlitteratur och skönlitteratur ...