Visar titlar:
Visas titlar 9258-9277 av 30801
-
Förskollärares kommunikationsarbete. Med fokus på autismspektrum.
(2021)Intresset av alla barns kommunikationsmöjligheter, men speciellt barn inom autismspektrum, växte fram hos oss när vi under en kurs på förskollärarutbildningen fick nya kunskaper inom anpassat kommunikationsarbete. När ... -
Förskollärares möjligheter att skapa tillfällen för lärande i den fria leken inomhus
(2024-02-29)Syftet med denna studie är att undersöka hur det kan se ut när förskollärare möter barn i den fria leken med fokus på lärandet. Med detta syfte som utgångspunkt så används tre olika frågeställningar; 1. På vilka sätt ... -
Förskollärares ökade psykiska ohälsa
(2020)Syftet med vår studie var att uppmärksamma förskollärares ökade psykiska ohälsa. I media rapporterades att stressrelaterade sjukskrivningar bland förskollärare hade ökat. Tallberg Broman och Perssons rapport visar på att ... -
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken men även den vuxeninitierade ... -
Förskollärares språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn – En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt och uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan
(2023-10-19)Detta är en kvalitativ studie som grundar sig på intervjuer på förskollärares upplevelser kring arbetet med flerspråkiga barn och deras språkliga utveckling. Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare ... -
Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.
(2022)Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna studie utgår från Vygotskijs ... -
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här ... -
Förskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolan
(2020)AbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har ... -
FÖRSKOLLÄRARES TANKAR OM SIN DIGITALA KOMPETENS OCH IMPLEMENTERING AV DIGITALISERING I YNGRE BARNS UNDERVISNING Att utveckla digital kompetens i förskolans verksamhet
(2023-10-12)Syfte: Syftet med denna empiriska studie undersöka förskollärarnas tankar om sin digitala kompetens och möjligheter samt utmaningar att implementera styrdokument och policydokuments rekommendationer om användning av digitala ... -
Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie
(2024-02-26)Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och ... -
Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie.
(2021)Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och ... -
Förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning
(2020)Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet undervisning i förskolan. Fenomenet är ett outforskat område vilket har lett fram till den här studien. Skolverkets lägesbedömning (2017) visar ... -
Förskollärares uppfattningar om Alternativt Kompletterande Kommunikation.
(2022)Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att Alternativt Kompletterande Kommunikation (AKK) kan stödja yngre barns möjlighet till kommunikation. Frågeställningarna som ligger till grund för ... -
Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling under leksituationer
(2020)Bakgrund: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lär barnen genom att leka, samspela och reflektera. Förskollärare ska ansvara för att utmana barnens nyfikenhet för att stimulera och utveckla språk och kommunikation. ... -
Förskollärares uppfattningar om didaktiska val i arbetet med barnlitteratur i förskolan.
(2022)Den här studiens syfte är att undersöka några förskollärares uppfattningar om arbetet med barnlitteratur i verksamheten och de didaktiska val som de uppfattar att de gör i relation till det samt vid val av litteratur. ... -
Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg som stöd för barns språkutveckling.
(2022)Studiens syfte är att ta reda på förskollärares uppfattningar vad det gäller arbetet med digitala verktyg för barns språkutveckling. Detta eftersom de revideringar som tillkom i förskolans nya läroplan endast talar om ... -
Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan
(2024-02-29)Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. ... -
Förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan. En intervjustudie om förutsättningar, funktioner och digitala verktyg.
(2022)Vi har valt att genomföra en studie som undersöker förskollärares uppfattningar, erfarenheter och tankar om högläsning i förskolan. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; Vilka uppfattningar har de intervjuade ... -
Förskollärares uppfattningar om högläsning och boksamtal – en fenomenografisk studie.
(2022)Syftet med den här studien har varit att undersöka hur fem förskollärare uppfattar fenomenen högläsning och boksamtal. Genom en kvalitativ intervjustudie har vi utifrån en fenomenografisk ansats studerat hur förskollärarna ... -
Förskollärares uppfattningar om högläsning som stöd för språkutvecklingen och barns delaktighet. - En fenomenografisk studie i två olika förskolor.
(2022)Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsning som ett stöd för barnens språkutveckling, vilka didaktiska val de uppfattas göra samt hur de beskriver att barnen görs delaktiga under ...