Browsing Student essays / Studentuppsatser by Title
Now showing items 14203-14222 of 30837
-
”Jag vill gärna göra motstånd, men jag vill inte vara motstånd” – En studie av hur icke-binära könsidentiteter relaterar till performativitet och motstånd
(2020-01-10)The aim of this study was to answer the following two questions relating non-binary gender identities to performativity and resistance: In which ways do performativity relate to the creation of non-binary gender identities? ... -
”Jag vill ha kontroll” – Gravida förstföderskors beskrivning av kontroll inför kommande förlossning
(2019-08-14)Bakgrund: Kvinnor beskriver att kontroll under graviditet och förlossning handlar om stöd, information, kontroll över kroppen och delaktighet. Att känna sig osynlig och icke deltagande leder till kontrollförlust. De ... -
”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” - En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstract Examinationsnivå: Integrerad C-uppsats Titel: ”Jag vill ha presenter men jag vill också komma närmare Gud” - En studie om konfirmanders tal om kristen tro och kristen identitet. Författare: Lena-Carin Sköldeberg ... -
"Jag vill inte att alla ungdomar ska börja älska opera, det skiter väl jag i" Om och hur man kan göra opera för tonåringar
(2008)Syftet med examensarbetet är att undersöka hur man gör opera för tonåringar, om man över huvud taget ska och/eller kan göra det, och om man i så fall måste ta till andra metoder än när man gör opera för vuxna. Jag medverkade ... -
”jag vill inte ses som halvkriminell” - en kvalitativ studie om hur ungdomar i Biskopsgårdens identitetsskapande påverkas av medias bild av stadsdelen
(2014-01-22)Vårt syfte var att undersöka hur medias bild av Biskopsgården påverkar identitets-skapandet hos ungdomar som bor där. Vi använde oss av en kvalitativ forsknings-metod och genomförde sex individuella intervjuer med ungdomar ... -
Jag vill inte vara ett levande farthinder! En fallstudie om cykelfartsgatan som trafik lösning i Göteborg ur ett cyklistperspektiv
(2021-06-23)Sedan 1960-talet har trafikplaneringen dominerats av bilen och det urbana rummet utformas på dess villkor. På senare tid har städer börjat främja cykeln som ett hållbart transportalternativ till bilen. I en del städer i ... -
“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.
(2022)Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några förskollärares uppfattningar om hur ... -
Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar
(2013-09-05)Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer ... -
”Jag vill ju göra det här för min framtid, men samtidigt vill jag att det ska gå bra för organisationen” HRM-strategier för att utveckla deltidsanställda studenters organisationsengagemang
(2018-01-18)An increasingly globalized and competitive world, forces organizations to develop strategies and methods to streamline operations with the ambition to generate higher profitability. In this ongoing process, the HR function ... -
Jag vill minnas dina minnen
(2012-10-18) -
Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....
(2022-06-29)En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för ... -
”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”
(2021-06-21)Syfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: ... -
"Jag vill veta vad novellen verkligen handlar om." En studie om förförståelsens påverkan på kämpande läsares förmåga att gå in, röra sig genom och gå ut ur föreställningsvärldar
(2016)Syftet med denna studie är att få kunskap om hur kämpande läsares läsförståelse påverkas av lässtrategin förförståelse. Det är en del i en tvådelad studie där även kämpande läsares läsupplevelse undersöks. Undersökningen ... -
Jag vill, jag kan, jag vågar en studie i hur elever och lärare ser på motivation i pianoundervisning
(2011)Syftet med detta arbete har varit att undersöka vilken syn tre pianolärare och tre pianoelever har på motivation, för att öka förståelsen för hur pianolärare (och andra instrumentallärare) kan arbeta för att motivera sina ... -
”Jag vill, men det är svårt” - En kvalitativ studie om biståndshandläggares arbete med att tillgodose äldres psykiska behov
(2014-02-21)Syftet med vår studie har varit att undersöka hur biståndshandläggare inom äldreomsorgen arbetar med äldres psykiska ohälsa samt hur biståndshandläggare kan tillgodose äldres psykiska behov. Vi har genomfört en kvalitativ ... -
Jag vill, men hur? Ett utforskande av den kreativa processen.
(2013-02-18)I want to, but how? My work is a research of the creative process. I have asked myself how ideas take form and how materials can become bearers of ideas. The work has been treated as an action rather than an object. The ... -
”Jag ville bara att någon skulle hålla mig i handen en stund” - Kvinnors upplevelse av telefonkontakt med koordinerande barnmorska inför kommande förlossning
(2020-01-30)Bakgrund: I Sverige ombeds kvinnor att ringa till den koordinerande barnmorskan innan ankomst till sjukhus inför kommande förlossning. Kvinnors behov i den första telefonkontakten är individuell och koordinatorns ... -
JAG VILLE INTE DÖ, JAG VILLE BARA INTE LEVA
(2020-04-14)Bakgrund: Var femte person i Sveriges befolkning kommer att drabbas av depression någon gång i livet, enligt statistik från 2018. Depression påverkar vardagsaktiviteter på olika nivåer och beskrivs ofta som en obalans ... -
JAG VILLE LÄRA KÄNNA DEM, VETA VAD DE KUNDE OCH VAD DE VILLE LÄRA SIG. Lärares erfarenheter och upplevelser av skolstart i årskurs ett
(2017-06-07)The aim of this studie is to gain understanding about teachers experiences when they meet their students at schoolstart in grade 1. In Sweden children start in the compulsery school at the age of seven. The year before ... -
”JAG VISSTE INTE BÄTTRE OCH INGEN ANNAN VISSTE JU BÄTTRE HELLER” En kvalitativ fokusgruppsstudie om våld i ungas nära relationer
(2022-06-21)The primary aim of this study was to explore young people’s perspective on and constructions of intimate partner violence including risks and protective factors. A qualitative method was used, and the empirical material ...