• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

Abstract
Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. Dagligvaruhandeln är en bransch som är relativt okänslig mot konjunkturförändringar jämfört med andra branscher, eftersom dagligvaror fortfarande är en nödvändighet. Däremot har de senaste årens omvärldsförändringar haft påverkan på konsumentbeteenden vid inköp av dagligvaror. Följaktligen syftar rapporten till att undersöka hur de senaste årens omvärldsförändringar har påverkat konsumentbeteenden och hur dagligvaruhandlare har anpassat sin butiksverksamhet efter det. Det kommer också undersökas huruvida de olika dagligvaruaktörerna har förlorat respektive vunnit kunder från konkurrenter. Undersökningen ämnar att enbart beröra hur en lågprisaktör och en högprisaktör som är lokaliserade inom gränsen för Storgöteborg har påverkats av förändrade konsumentbeteenden. Med grund i rapportens syfte används i huvudsak en kvalitativ forskningsmetod, men delvis har en kvantitativ forskningsmetod använts. Vald analysmetod är däremot av kvalitativ karaktär. Studien bygger på två kvalitativa intervjuer med en respondent från Willys Sisjön och en respondent från ICA Kvantum Landvetter. Den teoretiska referensramen i sin tur bygger på sekundärdata från vetenskapliga artiklar, böcker och rapporter. Rapportens slutsats bygger på en analys av empirin med hjälp av den teoretiska referensramen. Författarna har med grund i detta dragit slutsatserna att omvärldsfaktorerna har förändrat konsumentbeteenden vid köp av dagligvaror, och att dagligvaruhandlare har behövt anpassa verksamheten efter dessa förändringar. Lågprisaktören Willys Sisjön och högprisaktören ICA Kvantum Landvetter har upplevt en del likheter, men också en del olikheter vad gäller påverkan på och anpassning av verksamheten. Willys Sisjön arbetar främst med konstant låga priser för att uppnå kundlojalitet, medan ICA Kvantum Landvetter bidrar med mycket lokalt engagemang. Vad gäller huruvida kunder har bytt från att handla hos högprisaktörer till att handla hos lågprisaktörer kan en slutsats inte dras. Därmed är det intressant med framtida forskning inom ämnet.
Degree
Student essay
Other description
Since 2019, both Covid-19 and increased inflation have affected the world in several ways. Among other things, customers have changed their behavior, which has forced companies to adapt their operations. The grocery industry is relatively insensitive to economic changes compared to other industries, since groceries are still a necessity. On the other hand, the changes in the world in recent years have had an impact on consumer behavior when purchasing daily goods. Consequently, the report aims to investigate how these changes have affected consumer behavior and how grocery retailers have adapted their store operations accordingly. It will also be investigated whether the various grocery operators have respectively lost or gained customers from competitors. The investigation aims to only touch upon how a low-price operator and a high-price operator located within the boundaries of Metropolitan Gothenburg have been affected by changing consumer behavior. Based on the purpose of the report, mainly a qualitative research method is used, but partly a quantitative research method. The chosen analysis method, on the other hand, is of a qualitative nature. The study is based on two qualitative interviews with a respondent from Willys Sisjön and a respondent from ICA Kvantum Landvetter. The theoretical framework of reference, in turn, is based on secondary data from scientific articles, books and reports. The report's conclusion is based on an analysis of the empirical evidence using the theoretical frame of reference. Based on this, the authors have drawn the conclusions that the world changing factors have changed consumer behavior when buying groceries, and that grocery retailers have had to adapt their operations to these changes. The low-price operator Willys Sisjön and the high-price operator ICA Kvantum Landvetter have experienced some similarities, but also some differences in terms of the impact on and adaptation of the business. Willys Sisjön mainly works with constantly low prices to achieve customer loyalty, while ICA Kvantum Landvetter contributes with a lot of local dedication. Regarding whether customers have switched from shopping at high-price operators to shopping at low-price operators, a conclusion cannot be drawn. Thus, future research in the subject is of interest. Key words: consumer behavior, grocery, Covid-19, pandemic, Ukrainian conflict, inflation.
URI
https://hdl.handle.net/2077/78448
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
V23 FEK3L5 Arkivex Logistik 22 23 9.pdf (588.2Kb)
Date
2023-09-01
Author
Hansson Stenum, Gisela
Larsson, Alice
Keywords
konsumentbeteende, dagligvaruhandel, Covid-19, pandemi, Ukraina-kriget, inflation.
Series/Report no.
Logistik 22/23:9
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV