Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar
Abstract
Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat
har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter.
Dagligvaruhandeln är en bransch som är relativt okänslig mot konjunkturförändringar jämfört
med andra branscher, eftersom dagligvaror fortfarande är en nödvändighet. Däremot har de
senaste årens omvärldsförändringar haft påverkan på konsumentbeteenden vid inköp av
dagligvaror.
Följaktligen syftar rapporten till att undersöka hur de senaste årens omvärldsförändringar har
påverkat konsumentbeteenden och hur dagligvaruhandlare har anpassat sin butiksverksamhet
efter det. Det kommer också undersökas huruvida de olika dagligvaruaktörerna har förlorat
respektive vunnit kunder från konkurrenter. Undersökningen ämnar att enbart beröra hur en
lågprisaktör och en högprisaktör som är lokaliserade inom gränsen för Storgöteborg har
påverkats av förändrade konsumentbeteenden.
Med grund i rapportens syfte används i huvudsak en kvalitativ forskningsmetod, men delvis
har en kvantitativ forskningsmetod använts. Vald analysmetod är däremot av kvalitativ
karaktär. Studien bygger på två kvalitativa intervjuer med en respondent från Willys Sisjön
och en respondent från ICA Kvantum Landvetter. Den teoretiska referensramen i sin tur
bygger på sekundärdata från vetenskapliga artiklar, böcker och rapporter.
Rapportens slutsats bygger på en analys av empirin med hjälp av den teoretiska
referensramen. Författarna har med grund i detta dragit slutsatserna att omvärldsfaktorerna
har förändrat konsumentbeteenden vid köp av dagligvaror, och att dagligvaruhandlare har
behövt anpassa verksamheten efter dessa förändringar. Lågprisaktören Willys Sisjön och
högprisaktören ICA Kvantum Landvetter har upplevt en del likheter, men också en del
olikheter vad gäller påverkan på och anpassning av verksamheten. Willys Sisjön arbetar
främst med konstant låga priser för att uppnå kundlojalitet, medan ICA Kvantum Landvetter
bidrar med mycket lokalt engagemang. Vad gäller huruvida kunder har bytt från att handla
hos högprisaktörer till att handla hos lågprisaktörer kan en slutsats inte dras. Därmed är det
intressant med framtida forskning inom ämnet.
Degree
Student essay
Other description
Since 2019, both Covid-19 and increased inflation have affected the world in several ways.
Among other things, customers have changed their behavior, which has forced companies to
adapt their operations. The grocery industry is relatively insensitive to economic changes
compared to other industries, since groceries are still a necessity. On the other hand, the
changes in the world in recent years have had an impact on consumer behavior when
purchasing daily goods.
Consequently, the report aims to investigate how these changes have affected consumer
behavior and how grocery retailers have adapted their store operations accordingly. It will
also be investigated whether the various grocery operators have respectively lost or gained
customers from competitors. The investigation aims to only touch upon how a low-price
operator and a high-price operator located within the boundaries of Metropolitan Gothenburg
have been affected by changing consumer behavior.
Based on the purpose of the report, mainly a qualitative research method is used, but partly a
quantitative research method. The chosen analysis method, on the other hand, is of a
qualitative nature. The study is based on two qualitative interviews with a respondent from
Willys Sisjön and a respondent from ICA Kvantum Landvetter. The theoretical framework of
reference, in turn, is based on secondary data from scientific articles, books and reports.
The report's conclusion is based on an analysis of the empirical evidence using the theoretical
frame of reference. Based on this, the authors have drawn the conclusions that the world
changing factors have changed consumer behavior when buying groceries, and that grocery
retailers have had to adapt their operations to these changes. The low-price operator Willys
Sisjön and the high-price operator ICA Kvantum Landvetter have experienced some
similarities, but also some differences in terms of the impact on and adaptation of the
business. Willys Sisjön mainly works with constantly low prices to achieve customer loyalty,
while ICA Kvantum Landvetter contributes with a lot of local dedication. Regarding whether
customers have switched from shopping at high-price operators to shopping at low-price
operators, a conclusion cannot be drawn. Thus, future research in the subject is of interest.
Key words: consumer behavior, grocery, Covid-19, pandemic, Ukrainian conflict, inflation.
Date
2023-09-01Author
Hansson Stenum, Gisela
Larsson, Alice
Keywords
konsumentbeteende, dagligvaruhandel, Covid-19, pandemi, Ukraina-kriget, inflation.
Series/Report no.
Logistik 22/23:9
Language
swe