Är en generös returpolicy e-handlarnas undergång? - En analys av affärsmodeller kopplat till den strategiska hantering av returer inom modebranschen
Abstract
En hög andel returer inom e-handel innebär en stor kostnad för företagen. Studien är en
deduktiv kvalitativ studie av aktörer inom modehandel på internet. Den syftar till att
undersöka aktörer med olika affärsmodeller och hur de hanterar returer, samt vad det innebär
för konsekvenser. Empirin består av intervjuer med två CFOs inom e-handel av mode och
grundaren av ett företag som jobbar med digitala retursystem. Utöver det samlades dokument
och information in från företagen som studerades. Den insamlade empirin indikerar att de
undersökta företagen arbetar aktivt för att minska returfrekvensen genom olika åtgärder.
Dessa åtgärder var bland annat förbättrad köpinformation till kunder och tillämpning av en
Fair-use-policy. För företag som själva producerar kläderna de säljer påverkas
returfrekvensen också av kvalitet och design av kollektionen, medan endast återförsäljare ser
returer som en naturlig del av försäljningsprocessen. Företag som säljer högprisprodukter kan
ha råd att hantera en högre andel returer utan att kostnadssätta dessa och kan därav skapa en
bättre kundrelation och locka nya kunder. Företag inom snabbmode eller lågprissegment tar
en returavgift för att klara av kostnaderna. Logistik spelar en central roll för e-handelsföretag
och att ha fysiska butiker kan minska returkostnaderna genom att kunderna returnerar varor
där. Det är viktigt att förebygga höga returfrekvenser för att erhålla en finansiellt hållbar
affärsmodell samtidigt som balansen mellan returkostnader och att attrahera nya kunder
måste beaktas.
Degree
Student essay
Date
2023-08-25Author
Axelsson, Ellinor
Lorentzon, Marcus
Series/Report no.
IFE 22/23:31
Language
swe