Show simple item record

dc.contributor.authorSundquist, Eva
dc.date.accessioned2023-08-18T10:59:16Z
dc.date.available2023-08-18T10:59:16Z
dc.date.issued2023-08-18
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/78236
dc.description.abstractStudien bygger på en fallstudie av fyra lärares reflektioner om språk- och kunskapsutvecklande arbete. Lärarna har svarat på hur de kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande med eleven i fokus. Fokusgruppsdiskussionen som föregås av enkätundersökning har lärarna diskuterat svårigheter i undervisningen samt strategier för en mer varierad språkutvecklande undervisning inom sitt ämne och med andraspråkseleven i fokus. Det framgår av diskussionen hur lärarna hittar lösningar som tillämpas i klassrummet men även vilken stöttning lärarna saknar. I enkätundersökningen ger lärarna förslag på svårigheter i det språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt de arbetar med i de representerade ämnena som presenteras längre fram i studien. Lärarna ger exempel på hur språkliga brister kan ge svårigheter i språk- och kunskapsutvecklingen. Genomgående används begrepp som interaktion, läsförståelse, lästräning, studiehandledning och ord- och begreppsförståelse liksom elevernas hantering av begrepp begreppsförståelse i undervisningen - sammanfattning ”grepp om begrepp”.en
dc.language.isosween
dc.subjectspråk- och kunskapsutvecklande undervisningen
dc.subjectsvenska som andraspråken
dc.subjectfokusdiskussionen
dc.subjectlärarrollen
dc.subjectkollegialt lärandeen
dc.subjectbegreppsformuleringen
dc.subjectsvårigheten
dc.subjectlösningaren
dc.subjecthinderen
dc.titleGrepp om begrepp : En studie av lärares problembilder och deras lösningsförslag i språk- och kunskapsutvecklande arbete.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record