Show simple item record

dc.contributor.authorAhnlund, Johanna
dc.contributor.authorSjöström, Mathilda
dc.date.accessioned2023-08-18T10:13:33Z
dc.date.available2023-08-18T10:13:33Z
dc.date.issued2023-08-18
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/78231
dc.descriptionMergers and acquisitions (M&A) have long been used as a strategy for companies to grow and create strategic advantages. This thesis examines the different categories of M&A transactions based on industry involvement and explores the factors influencing cross-border and domestic transactions. The study focuses on the evaluation of operational synergy effects and their impact on firm value by analyzing the less commonly used financial measure of EBITDA-margin changes. The research highlights the complexities of measuring and capturing synergy effects for a comprehensive assessment of M&A performance. This thesis investigates the underlying motives driving mergers and acquisitions and examines their effects on the acquiring companies' profitability. The study adopts a quantitative research approach and utilizes a multivariate regression analysis to explore the relationship between the dependent variable, the acquiring firms' EBITDA margin, and various independent variables. The data, collected from Capital IQ, encompasses western European public companies that completed M&A transactions in 2012. The findings aim to shed light on the significance of synergistic, agency, and hubris theories in explaining M&A activities and their impact on corporate performance. The study found that corporate transactions have a positive impact on the EBITDA margin, indicating that companies that have undergone acquisitions generally experience higher profitability compared to those that have not. Keywords: mergers and acquisitions, motives, synergies, agency theory, hubris theory, quantitative research, EBITDA margin, regression analysis, western Europe.en
dc.description.abstractAtt genomgå en företagstransaktion har blivit en populär strategi för att försäkra tillväxt och generera mervärde i företag. Tidigare studier har visat motstridigheter i om en företagstransaktion genererar de mervärde som eftersträvas, där utfall i flera studier resulterat i värdeförstörande. De främsta motiven för förvärv är för att uppnå synergieffekter och framför allt operativa synergieffekter som skapar lönsamhet i den operativa verksamheten. Forskningen belyser komplexiteten i att mäta och fånga synergieffekter genom företagstransaktioner, vilket kan vara relevant för de företag som vill genomgå ett förvärv. I uppsatsen behandlas tre olika teorier som beskriver motiven bakom en företagstransaktion, där den främsta och värdeskapande teorin representeras av synergiteori. Studien tar även upp icke synergiska motiv som representeras av agentteori och hybristeori där agerande i egenintresse eller övermod ligger till grund för en företagstransaktion. Studien bygger på en kvantitativ metod där data som ligger till grund för studien har hämtats från Capital IQ. Urvalet består av noterade bolag som har sitt huvudkontor på den västeuropeiska marknaden och genomfört ett förvärv 2012. Analys görs för perioden två år innan genomfört förvärv och fem år efter. Utförandet består av univariata tester samt en multivariat regressionsanalys, där EBITDA-marginalen representerar den beroende variabeln. Studien fann att EBITDA-marginalen för det företag som genomfört ett förvärv är positiv för perioden efter förvärvet, vilket tyder på att företag som har genomfört förvärv generellt sett bidrar till en högre operativ lönsamhet jämfört med de som inte förvärvar.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesRedovisningen
dc.relation.ispartofseries22/23:21en
dc.subjectfusioner och förvärven
dc.subjectmotiven
dc.subjectsynergieffekteren
dc.subjectagentteorien
dc.subjecthybris teorien
dc.subjectkvantitativ forskningen
dc.subjectEBITDA-marginalen
dc.subjectregressionsanalysen
dc.subjectvästeuropaen
dc.titleFöretagstransaktioners påverkan på operativ lönsamhet: Hur fusioner och förvärv påverkar förvärvarens EBITDA-marginalen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record