Show simple item record

dc.contributor.authorAxelsson, Linnéa
dc.contributor.authorBankeström, Sofia
dc.date.accessioned2023-07-05T11:25:45Z
dc.date.available2023-07-05T11:25:45Z
dc.date.issued2023-07-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/77722
dc.description.abstractFrån höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad stärkts och bytt namn till “sexualitet, samtycke och relationer”. Den här studien syftar till att undersöka hur arbetet med kunskapsområdet ser ut för ämneslärare i bild. Upplevelsen av läroplanens förändringar kopplat till bildundervisning är central för studien. Frågeställningarna som studien utgår från är: Hur upplever bildlärare, verksamma i grundskolan och gymnasieskolan, att förändringar kring “sexualitet, samtycke och relationer” i styrdokumenten påverkar undervisningen? och Vilka strategier använder sig bildlärare av för att realisera det som anges i styrdokumenten? Studien bottnar i material från kvalitativa (semistrukturerade) intervjuer av sex yrkesverksamma bildlärare, vilka har bidragit med sina upplevelser av skolans arbete utifrån styrdokument. Materialet analyseras med hjälp av teoretisk tematisk analys kopplad till Lipskys teori om närbyråkrater, Lindströms fyrfältade modell, samt begreppen “visuell kultur” och “visuell kommunikation”. Förändrade styrdokument 2022 skapar ett skifte i skolverksamhetens prioriteringsordning och lärarna görs medvetna om kunskapsområdet “sexualitet, samtycke och relationer”. Detta behöver dock inte medföra några större förändringar i den dagliga praktiken. Hälften av informanterna upplever att de kommer att behöva genomföra ändringar i sin bildundervisning. Den andra hälften ser istället att den undervisning de idag bedriver redan motsvarar Skolverkets nya direktiv. Det här resultatet visar på lärarens handlingsutrymme. Bland studiens resultat framkommer även att bildlärare, till skillnad från andra ämneslärare, har lätt att koppla “sexualitet, samtycke och relationer” till sin undervisning och att man vid arbete med kunskapsområdet ofta tar hjälp av extern kompetens. Studien bekräftar också bilden av att det finns ett behov av fortbildning i kunskapsområdet och att det finns en risk att ämnesövergripande kunskapsområden tappas bort på grund av en brist på helhetssyn i enlighet med (några av) resultaten från Skolinspektionens rapport från 2018.en
dc.language.isosween
dc.subjectbildlärare, läroplan, närbyråkrater, värdegrund, sexualitet, visuell kulturen
dc.titleTusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämneten
dc.title.alternativeA juggling act - “sexuality, consent and relations” in art educationen
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record