Relationskompetens. En etnografiskt inspirerad studie om några specialpedagogers relationer till lärare
Abstract
Studiens syfte var att undersöka hur några specialpedagogers relationer till lärare avseende
samtal och praktiska göromål tar sig uttryck i två grundskolor. Forskningsfrågan som fungerat
som utgångspunkt handlar om vad som kännetecknar några specialpedagogers
relationskompetens i förhållande till lärare.
I bakgrunden beskrevs specialpedagogens yrkesroll, relationer mellan specialpedagog, lärare
och elev samt specialpedagogens samtal med lärare. Studiens teoretiska utgångspunkt var
Aspelin, Östlund och Jönssons modell Relational Competence Model, med de tre
delkompetenserna kommunikativ kompetens, differentieringskompetens och socioemotionell
kompetens (2021a) och begreppet relationskompetens (Aspelin, 2018).
Examensarbetet är en etnografiskt inspirerad kvalitativ studie och metoden har varit
deltagande observation och intervjuer. Urvalet var dels ett bekvämlighetsurval, dels ett
målstyrt urval. Sammanlagt deltog tre specialpedagoger och nio lärare från två grundskolor i
studien. Resultatet kategoriserades och redovisades i de tre kategorierna kommunikation,
tillgänglighet och känslor, med tillhörande underkategorier. I studiens diskussion drogs
slutsatser om vikten av att som specialpedagog känna till eleverna, kommunicera verbalt och
ickeverbalt på ett överensstämmande sätt, föra spontana samtal med lärare, ges
organisatoriska förutsättningar för kommunikation med lärare, göra sig tillgänglig för lärare,
hantera känslor som uppstår i relation till lärare samt vara medveten om att relationer till
lärare kräver mångsidig kompetens.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-07-04Author
Lindedahl, Pia
Torsson, Hanna
Keywords
relationskompetens
kommunikativ kompetens
differentieringskompetens
socioemotionell kompetens
specialpedagog
Language
swe