Den fysiska miljöns påverkan på upplevd trygghet. En studie om kvinnors upplevda trygghet på spårvagnshållplatsen Wieselgrensplatsen, Göteborg.
Abstract
Perceived safety can affect people's quality of life by causing exclusion and alienation, as
well as leading people to avoid certain types of places. Previous studies show that women
feel a lower perceived safety in the public environment than men. In order to achieve social
sustainability and an equal society, it is therefore important to take the perceived safety into
account in physical planning. This study aimed to investigate women's perceived safety and
what connections there are between the perceived safety and the physical design. The study
has also investigated which physical measures could be made to increase the perceived safety
at the site. The study is a case study with the tram stop Wieselgrensplatsen in Gothenburg as
the case. The data was collected through an interview study, made in combination with a
digital survey and in-depth interviews. The study was based on a series of physical factors
that have been highlighted by previous studies as factors that influence perceived safety.
The results show that the physical design of Wieselgrensplatsen mainly has a negative impact
on women's perceived safety. The study has identified seven factors that influence women's
perceived safety: lighting, the pedestrian tunnels, the design of the site, vegetation, aesthetics,
people and the time of day. As the stop is on another ground level, the design of the site with
its tunnels has a decisive role in the perceived safety. The results show that women
experience a feeling of confinement and that visibility in the place is poor. The aesthetics of
the place, such as the art on the walls, are highlighted as a positive aspect for the perceived
safety. The number of people in the place and the time of day have been shown to be
important factors as well. Based on the results, a number of measures have been proposed.
Less extensive measures such as better lighting, more aesthetic features and better
maintenance of the site. More extensive measures such as raising the stop to the rest of the
ground level, removing the tunnels and increased movement on the site.
Degree
Student essay
Other description
Upplevd otrygghet kan påverka människors livskvalitet genom att orsaka exkludering och
utanförskap, samt leda till att människor undviker vissa typer av platser. Tidigare studier visar
att kvinnor känner större upplevd otrygghet i den offentliga miljön än män. För att uppnå
social hållbarhet och ett jämställt samhälle är det därmed viktigt att ta den upplevda
tryggheten i beaktning vid fysisk planering. Denna studie har syftat till att undersöka
kvinnors upplevda trygghet och vilka samband det finns mellan den upplevda tryggheten och
den fysiska utformningen. Studien har även undersökt vilka fysiska åtgärder som skulle
kunna göras för att höja den upplevda tryggheten på platsen. Studien är en fallstudie med
spårvagnshållplatsen Wieselgrensplatsen, Göteborg som fall. Data har samlats in genom en
intervjustudie, med en kombination av en digital enkät och djupintervjuer. Studien har utgått
från en rad fysiska faktorer som har lyfts fram av tidigare studier som påverkar den upplevda
tryggheten.
Resultatet visar att den fysiska utformningen på hållplatsen Wieselgrensplatsen har främst en
negativ påverkan på kvinnors upplevda trygghet. Studien har identifierat sju faktorer som
påverkar kvinnors upplevda trygghet: platsens utformning, gångtunnlarna, vegetation,
belysning, estetik, människor och tiden på dygnet. I och med att hållplatsen ligger nedsänkt i
förhållande till resterande vägar, har platsens utformning med dess tunnlar en avgörande roll
och bidrar till en känsla av instängdhet och dålig överblickbarhet. Belysningen anses som
undermålig och är en bidragande faktor till upplevd otrygghet. Estetiken på platsen lyfts fram
som en positiv aspekt för den upplevda tryggheten. Även antalet människor på platsen och
tiden på dygnet har visat sig vara viktiga faktorer. Utifrån resultatet har en rad åtgärder
föreslagits. Mindre omfattande åtgärder är bättre belysning, mer estetiska inslag och bättre
skötsel av platsen. Mer omfattande åtgärder bedöms vara att höja hållplatsen till övrigt
markplan, ta bort tunnlarna och öka rörelsen på platsen.
View/ Open
Date
2023-06-30Author
Berg, Lina
Wasberg, Malin
Keywords
“Upplevd trygghet”, “Fysisk planering”, “Social hållbarhet”, “Fallstudie”
“Perceived safety”, “Physical planning”, “Social sustainability”, “Case study”
Series/Report no.
2023:14
Language
swe