Mobbing - I skolan och på nätet
Abstract
Mobbning är ett fenomen som funnits i väldigt lång tid och ett återkommande problem i just
skolan där ungdomar interagerar dagligen med varandra. Av den anledningen är det särskilt
viktigt för skolans lärare att förstå sig på hur mobbning uppstår, vilka juridiska skyldigheter
de har och vilka verktyg som finns till hands för att upptäcka och motverka mobbning. I det
moderna samhället spenderar dessutom många ungdomar mycket tid med varandra på nätet
där motsvarande sociala interaktioner uppstår, men i digital form. Ett nytt och relativt
outforskat fenomen är mobbningens nya skepnad; nätmobbning.
I den här studien undersöks Skolverkets styrdokument samt olika lärares syn på och åsikter
om mobbning, i skolan och på nätet. Studien syftar till att jämföra skillnader i den
uppfattning lärare har av fenomenet mobbning i skolan och på nätet och vad som står i de
allmänna styrdokumenten. Hur långt sträcker sig lärarens jurisdiktion och vad kan och bör
hen, enligt skolverkets riktlinjer, göra för att motverka mobbning och nätmobbning? Gäller
samma regler för nätmobbning som för mobbning i skolan och fungerar samma strategier?
För datainsamling till studien används en kvalitativ metod där lärare intervjuas om sin syn på
och åsikter om mobbning samt nätmobbning och hur de uppfattar Skolverkets inställning till
fenomenet. Resultaten från intervjuerna jämförs sedan med aktuella och relevanta delar av de
allmänna råden vad gäller mobbning och nätmobbning samt aktuell forskning i
socialpsykologi och konflikthantering.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-06-29Author
Mannhard, Carl
Keywords
Mobbning, nätmobbning, kränkning, offer, förövare
Language
swe