• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man tänker AKK mycket mer efter utbildningen” – intervjuer med LSS-personal som deltagit i KomBo – en utbildning om kommunikationsstöd

“You think AAC more after this education” – perceptions about ComBo communication education by staff of adults with intellectual disability

Abstract
Personal som arbetar med vuxna med kommunikationssvårigheter har ofta otillräcklig kunskap om kommunikation och kommunikationsstöd, vilket riskerar medföra bristande delaktighet och självständighet för personerna med kommunikationsnedsättning. KomBo är en utbildning med huvudinriktning på per-sonal inom LSS-verksamhet (Lagen om stöd och service för vissa funktionshind-rade). Deltagarna får teoretisk och praktisk kunskap med fokus på alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt responsiva och miljömodifierande strategier. I denna kvalitativa studie undersöktes deltagarnas uppfattning om hur KomBo-utbildningen påverkat deras arbets- och kommunikationssätt med perso-nerna de arbetade med. Åtta deltagare som genomgått KomBo-utbildningen inter-vjuades. Intervjuerna transkriberades och analyserades tematiskt. Resultaten visade att deltagarna ansåg att deras syn på kommunikation breddats och att AKK-användningen ökat. De uppfattade också att de stärkts i sin yrkesroll och fått till-fälle att lära av sina kollegor. Deltagarna menade även att personerna med funkt-ionsnedsättning fått möjlighet att utvecklas mer och att samspelet mellan LSS-personalen och personerna med funktionsnedsättning förenklats.
Degree
Student essay
Other description
Staff working with adults with communication disorder usually have in-sufficient knowledge about communication and communication support, which may lead to decreased participation and independence for the people with commu-nication disorder. ComBo is an education where staff receive theoretical and prac-tical knowledge focusing on augmentative and alternative communication (AAC) and responsive communication. This qualitative study examines the participants’s perception of the effects of the ComBo-education concerning their work and com-munication with the persons they are working with. Eight participants from the ComBo-education were interviewed digitally. The interviews were transcribed and analyzed thematically. The results showed that the participants meant that they had broadened their view on communication and increased their use of AAC. They also described that they felt empowered in their professional role. Finally they stated that the persons with disabilities had been enabled to develop and that the relation between them and the staff had been simplified.
URI
https://hdl.handle.net/2077/77261
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (506.4Kb)
Date
2023-06-20
Author
Wagersten, Elisabeth
Keywords
AKK
LSS
vuxna
intellektuell funktionsnedsättning
personalutbildning
Series/Report no.
2023
375
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV