dc.contributor.author | Mohammed, Rukaia | |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T07:43:23Z | |
dc.date.available | 2023-06-16T07:43:23Z | |
dc.date.issued | 2023-06-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/77121 | |
dc.description | Syftet med denna litteraturstudie är att belysa svårigheter som
elever med svenska som andraspråk bemöter under sin utbildning och även
diskutera metoder som utvecklar elevernas förståelse för biologiundervisningen.
Frågeställningen som jag försöker besvara i denna studie är vilka
undervisningsmetoder i naturvetenskapliga ämnen inkluderar elever som har
svenska som andraspråk i naturvetenskap undervisningen i grundskolan.
Metoder som använts för att sammanställa denna studie är undersökning av flertalet
litterära källor, samt jämförelse av resultat. Resultaten visar att elever med svenska
som andraspråk behöver mer stöd i biologiundervisningen än vad elever med
svenska som förstaspråk behöver, samt att lärare inte ska begränsa sina elever från
att använda sina språkliga resurser. | en |
dc.description.abstract | The purpose of this literature study is to shed light on difficulties that
students with Swedish as a second language encounter during their education and
also to discuss methods that develop the students' understanding of biology
teaching. The question that I try to answer in this study is which teaching methods
in science subjects include students who have Swedish as a second language in
science teaching in elementary school.
Methods used to compile this study are examination of the majority of literary
sources, as well as comparison of results. The results show that students with
Swedish as a second language need more support in biology teaching than students
with Swedish as a first language, and that teachers should not limit their students
from using their linguistic resources. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Undervisningsmetoder, naturvetenskap, flerspråkighet, litteracitet | en |
dc.title | Flerspråkighet och biologiundervisning. Hur undervisning kan anpassas för flerspråkiga klassrum | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | LifeEarthScience | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of Biological and Environmental Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |