Show simple item record

dc.contributor.authorLöwgren, Marcus
dc.date.accessioned2023-06-15T12:13:46Z
dc.date.available2023-06-15T12:13:46Z
dc.date.issued2023-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76886
dc.description.abstractAtt lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. Givet demokratibegreppets mångtydighet syftar denna uppsats till att undersöka hur demokrati beskrivs i läroböcker samt om skildringen skiljt sig åt över tid. Detta görs genom att jämföra demokratiskildringar i läroböcker mot teoretiska modeller som definierar demokrati på olika vis, så kallade demokratimodeller. Av dessa jämförelser framkommer att läroböckernas demokratibeskrivningar är olikartade och att några läroböcker tydligare kan knyta an till en specifik demokratimodell medan andra kan kopplas till flera demokratimodeller samtidigt. När resultaten från de olika läroboksanalyserna jämförs framkommer att läroböcker från olika tidpunkter haft olikartade kopplingar till demokratimodellerna.en
dc.language.isosween
dc.subjectSamhällskunskap, demokrati, läroböcker, demokratimodeller, läromedelsanalysen
dc.titleSkolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskapen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record