Elevers attityd till idrott och hälsa i svensk gymnasieskola
En kvantitativ enkätstudie på allmänna affektiva och kognitiva attityder och deras skillnad i attityd mellan grupper i kön, ålder och föreningsaktivitet.
Abstract
Tidigare forskning i en internationell kontext visar på att elever i allmänhet har en positiv attityd till idrott och hälsa. Elever med god attityd är mer benägna till deltagande på lektioner i idrott och hälsa. Vidare har samband mellan faktorerna ålder, kön och föreningsaktivitet och elevers allmänna attityd kunnat identifieras i tidigare forskning. Noterbart är att attitydforskning på gymnasieelever i Sverige är relativt outforskat. Syftet med denna kvantitativa undersökning är att undersöka elevers allmänna, kognitiva och affektiva attityder till idrott och hälsa. Syftet med undersökningen är också att undersöka om det finns en skillnad i allmän attityd för de ovan nämnda grupperna i en svensk skolkontext. Detta gjordes genom en enkät utformad för att undersöka attityd sett ur tvåfaktormodell som sedermera kom att skickas till gymnasieelever. Resultatet påvisade att gymnasieelever i Sverige, likt tidigare internationell forskning, på en i allmänhet positiv attityd till ämnet idrott och hälsa sett ur både kognitiva och affektiva dimensioner. Gällande skillnader i attityd mellan grupper kunde endast kön påvisas ha en statistiskt signifikant skillnad i allmän attityd. Baserat på den begränsade tidsramen och det begränsade urvalet efterfrågar vi mer attitydforskning i en svensk kontext för att kunna dra slutsatser för hela populationen gymnasieelever.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Åhlström, Douglas
Åstrand, Johan
Keywords
attityd
affektiv och kognitiv attityd
Idrott och hälsa
deltagande
Publication type
other
Language
swe