Är alla inräknade? En studie om hur matematiklärare och speciallärare i matematik skapar tillgängliga lärmiljöer i matematikundervisningen.
Abstract
Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att utifrån de dilemman som skolan står
inför, undersöka hur lärare och speciallärare kan samverka för att skapa tillgängliga lärmiljöer,
i matematikundervisningen i helklass, där alla är inräknade.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där det sociala
sammanhanget blir basen i att alla ska känna sig inräknade. Dessutom lyfts dilemma perspektivet fram, då de dilemman som skolan står inför är motsättningar som alltid behövs tas
ställning till, men som inte går att lösa.
Metod: Studien är kvalitativ och bygger på vinjettmetoden där en fiktiv klass i årskurs 5,
inklusive sex elever i matematiksvårigheter, utgör grunden. Empiri har samlats in genom
semistrukturerade intervjuer, där sex matematiklärare och sex speciallärare i matematik har
intervjuats. En hermaneutisk ansats har sedan använts i bearbetning och analys av den
insamlade empirin.
Resultat: Studiens lärare upplever den fiktiva klassen som en utmaning då klassens elever har
många skilda behov som kan vara svåra att möta upp på egen hand. Lärarna påvisar erfarenhet
av elever i svårigheter och besitter också många uppslag på arbetsmetoder kring tillgängliga
lärmiljöer samt vikten av goda relationer med dessa elever. Samverkan med speciallärare
önskas också och ses som fördelaktigt. Dilemman som lärarna nämner är till exempel
svårigheten i stor spridning på matematisk kunskap bland eleverna, att inte själv känna sig på
topp då de står inför klassen och att möta klassen på egen hand. Speciallärarna visar på både
erfarenhet och kunskap kring elever i svårigheter och har många tips på arbetsformer och
strategier kring tillgängliga lärmiljöer runt dessa elever. De lyfter dilemmat att synen på deras
uppdrag kan variera, men de själva önskar finnas för lärare och elever genom till exempel
handledning, kartläggning och att hjälpa till både i och utanför klassrummet.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-06-15Author
Melin, Anna-Carin
Wichmann, IdaLouise
Keywords
tillgänglig lärmiljö
dilemma
helklassundervisning
mångfald
matematiksvårigheter
ledning och stimulans
samverkan
Language
swe