Show simple item record

dc.contributor.authorMartinez Martinez, Paula
dc.date.accessioned2023-06-14T12:03:37Z
dc.date.available2023-06-14T12:03:37Z
dc.date.issued2023-06-14
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76858
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att öka förståelsen hur märkning kan bidra till en minskad avfallsproduktion, illustrerat av en studie om märkning av fiskeredskap. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är reglering och beslutsteori, vilka beskriver varför det tenderar att bli mer reglerat i samhället och hur beslut fattas och varför. Även teorier om inlåsningar och hinder som beskriver vad som hämmar hållbar utveckling. Metod: Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tjänstepersoner inom myndigheter, producenter av fiskeredskap och fiskare. Tidigare forskning och offentligt material har skapat kunskap och bakgrund i ämnet, men även ämnat att besvara forskningsfrågorna. Resultat: Studien visar att märkning av fiskeredskap kan medföra ett flertal positiva effekter. Fler återser sina redskap och med det återanvändning, ansvaret över fiskeredskap ökar, kunskapen kring fiske stärks och det leder också till att avfallshanteringen underlättas om det går att identifiera vilka material fiskeredskap innehåller. Men även utmaningar i form av att inte få ökad administration, infrastrukturen behöver utvecklas och avsiktlig dumpning av fiskeredskap uppmärksammas. Märkning är ett sätt att reglerar handlanden. Märkning styr handlanden och ageranden i olika sammanhang i samhället och studien har visat på att märkning kan bidra till att reducera mängden fiskeredskap att kvarbli i haven.en
dc.language.isosween
dc.subjectFiskeredskapen
dc.subjectMärkningen
dc.subjectStyrningen
dc.subjectHållbara haven
dc.titleMärkning av fiskeredskap – På väg mot hållbart fiske, hav, miljöen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record