Show simple item record

dc.contributor.authorLindelöf, Ellinor
dc.date.accessioned2023-06-12T13:58:13Z
dc.date.available2023-06-12T13:58:13Z
dc.date.issued2023-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76841
dc.descriptionDetta examensarbete undersöker syftet med fältstudier i gymnasiebiologi utifrån lärares perspektiv i förhållande till tidigare forskning. Detta sker genom en tematiskt analyserad kvalitativ intervjustudie med fem lärare. Frågeställningarna är de didaktiska frågorna vad, hur och varför gällande fältstudier, samt att ifrågasätta begreppet ”fältstudier”. Svaren analyserades med hjälp av en kategorisering av tidigare forskning gjord av Szczepanski och Andersson (2015), som hade liknande frågeställningar. Analysen gav svar på frågorna hur och varför där ytterligare två kategorier tillkom på grund av återstående material och obesvarade frågeställningar. Dessa blev tolkningar av begreppet ”fältstudier” och vad som görs inom fältstudier. Resultaten diskuteras i relation till tidigare forskning i ämnet tillsammans med mina egna tankar och åsikter. Huvudresultaten är att lärarna är eniga kring beskrivningen av begreppet fältstudier. Det är ett moment som sker utomhus och som ger nya upplevelser för eleverna. Fältstudier kan ske på olika platser, såsom i kustmiljö, skog eller närmiljö, platser som eleverna känner till eller som erbjuder nya miljöer. Uppgifterna under fältstudier skiljer sig mellan lärarna, observationer, labbrapportskrivning eller undersökningar. Innehållet för fältstudierna är ekologi, marinbiologi eller ekosystem och valt innehåll kan förmedlas på en mängd olika sätt så att det blir meningsfullt för eleverna. Studien lyfter också fram de positiva effekterna när lärare beskriver att elever lär sig genom praktiska aktiviteter och att vistas i naturen. Tidigare forskning stödjer uppfattningen om att fältstudier förenar teori och praktik, som att lära sig om ekosystem, miljö och arter vilket lärarna tar upp. Lärarna tar även upp den positiva inverkan på gruppdynamiken, vilket är i linje med tidigare forskning. Samarbete bland elever och lärarens entusiasm under fältstudier bidrar till en intressant och meningsfull lärandeupplevelse i biologi.en
dc.description.abstractAbstract This thesis examines the purpose of field studies in high school biology from the perspective of teachers in relation to earlier research. The study is based on qualitative interviews with five teachers and focuses on the didactic questions what, how and why regarding field studies, as well as questioning the term “field studies”. Responses were thematically analyzed using a categorization by earlier research which had similar main questions (Szczepanski & Andersson, 2015). The analysis provided answers to the questions why and how, and two additional categories were added due to the remaining material and unanswered questions, interpretation of the term “field study” and what is done in the field. The results are discussed in relation to previous research together with my own thoughts and opinions. The results reveal a consistent interpretation of field studies among the teachers: an outdoor activity that provides new experiences for students. It can take place in different locations such as coastal environments, forests, or nearby areas, places that students know of offers new environments. The task in the field differs between the teachers, observations, lab report writing or investigations. The content of field studies typically revolves ecology, marine biology, and ecosystems. The study highlights the positive effects according to the why-question. The teachers emphasize that students learn through practical activities and engagement with nature. Previous research supports the notion that field studies enables the combination of theory and practice, such as learning biological concepts, phenomena, and species which the teachers also address. The teachers also address the positive impact on group dynamics, which aligns with previous research. The enthusiasm from the teacher and cooperation between students in field studies contribute to an interesting and meaningful learning experience in biology.en
dc.language.isosween
dc.subjectFältstudier, biologi, gymnasiet, gymnasielärare, ämnesdidaktiken
dc.titleFältstudier i biologi på gymnasiet. Gymnasielärares svar på frågorna vad, hur och varför kopplat till momentet fältstudier.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokLifeEarthScience
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Biological and Environmental Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record