I vilka syften genomför lärare laborationer i biologi? En studie utifrån hel- och halvklasslaborationer i undervisningen
Abstract
Labs form part of the curriculum for the biology subject in grades 7 to 9 at upper secondary school and are an important element of biology teaching. The previous research that I have examined in connection with the study shows that teachers carry out laboratories for several different purposes. The students should have the opportunity to connect theory and practice, arouse interest in scientific subjects and working methods, etc. There are studies that show that a large part of the students want to learn by having practical work in the scientific subjects. This study intends to investigate the purposes for which teachers carry out laboratory work in biology and what conditions teachers have for carrying out laboratory work in whole or half a class. For the study, I have interviewed five teachers who all work as biology teachers in junior high school. The interviews were conducted in a semi-structured manner and the data was analyzed with the inspiration of qualitative content analysis. The results show that the teachers have multiple purposes with their laboratories. The teachers' prerequisites for laboratories also varied from school to school. Primarily, the extent to which the teachers had the opportunity for full- or half-class laboratories was investigated. It was clear that the teachers wish to carry out the laboratories in half classes and that these are scheduled. There were teachers in the study who created their own half-classes during laboratory time by doing the laboratory with one half and letting the other half work on something theoretical. The governing documents from the Swedish Education Agency leave room for interpretation as to how often or which laboratories should be carried out at school. Since the spring of 2023, the National Board of Education has removed the practical part of the national tests in the nature-oriented subjects. Therefore, the question is asked how it might affect laboratory teaching at a time when money is to be saved at the school.
Degree
Student essay
Other description
Laborationer utgör en del av läroplanen för biologiämnet i årskurs 7 till 9 på högstadiet och är ett betydelsefullt inslag i biologiundervisningen. Den tidigare forskning som jag har undersökt i samband med studien, visar att lärare genomför laborationer i flera olika syften. Eleverna ska få möjlighet att koppla samman teori och praktik, väcka intresse för naturvetenskapliga ämnen och arbetssätt etc. Det finns studier som visar att en stor del av eleverna vill lära sig genom att få ha praktiskt arbete i de naturvetenskapliga ämnena. Denna studie har för avsikt att undersöka i vilka syften lärare genomför laborationer i biologi samt vilka förutsättningar lärare har för att genomföra laborationer i hel -eller halvklass. Till studien har jag intervjuat fem stycken lärare som alla arbetar som biologilärare på högstadiet. Intervjuerna genomfördes på semi-strukturerat sätt och datan analyserades med inspiration av kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar på att lärarna har flerfaldiga syften med sina laborationer. Även lärarnas förutsättningar för laborationer varierade från skola till skola. Främst undersöktes i vilken utsträckning lärarna hade möjlighet till hel- eller halvklasslaborationer. Det var tydligt att lärarna önskar att få genomföra laborationerna i halvklasser och att dessa är schemalagda. Det förekom lärare i studien som skapade sina egna halvklasser under laborationstid genom att laborera med ena halvan och låta den andra halvan jobba med något teoretisk. Styrdokumenten från skolverket lämnar plats för tolkning för hur ofta eller vilka laborationer som ska genomföras i skolan. Sedan våren 2023 har Skolverket tagit bort den praktiska delen i de nationella proven inom de naturorienterande ämnena. Därför ställs frågan hur det kan komma att påverka laborationsundervisningen i en tid där det ska sparas in pengar på skolan.
Collections
View/ Open
Date
2023-06-12Author
Eneroth, Moa
Keywords
Laborationer, helklass, halvklass, organisation, biologi
Language
swe