Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Linnéa
dc.date.accessioned2023-06-12T11:14:06Z
dc.date.available2023-06-12T11:14:06Z
dc.date.issued2023-06-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76834
dc.description.abstractSocial och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. Vi vet inte mycket om hur lärare arbetar med studie- och yrkesvägledning i sin undervisning för att inte låta elevers sociala eller kulturella bakgrund påverka deras studie- och yrkesval. Därför är studiens syfte att utveckla kunskap om detta. I studien genomfördes fem samtalsintervjuer med högstadielärare. Resultatet indikerar att lärarna inte verkar arbeta på ett sätt som fokuserar på att motverkar reproduktion av social klass. Resultatet indikerar istället att lärare arbetar för ökad likvärdighet inför studie- och yrkesval på andra sätt som inte motverkar reproduktion av social klass. Resultatet av studien indikerar att lärarnas ansvar behöver förtydligas samt att vissa ämnen verkar bättre lämpade för att inkludera studie- och yrkesvägledning.en
dc.language.isosween
dc.subjectStudie- och yrkesvägledning, reproduktion av social klass, högstadieten
dc.titleLärarnas roll i den sociala reproduktionen.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record