Lärarnas roll i den sociala reproduktionen.
Abstract
Social och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är
reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social
och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. Vi vet inte mycket om hur
lärare arbetar med studie- och yrkesvägledning i sin undervisning för att inte låta elevers
sociala eller kulturella bakgrund påverka deras studie- och yrkesval. Därför är studiens syfte
att utveckla kunskap om detta. I studien genomfördes fem samtalsintervjuer med
högstadielärare. Resultatet indikerar att lärarna inte verkar arbeta på ett sätt som fokuserar på
att motverkar reproduktion av social klass. Resultatet indikerar istället att lärare arbetar för
ökad likvärdighet inför studie- och yrkesval på andra sätt som inte motverkar reproduktion av
social klass. Resultatet av studien indikerar att lärarnas ansvar behöver förtydligas samt att
vissa ämnen verkar bättre lämpade för att inkludera studie- och yrkesvägledning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-06-12Author
Jansson, Linnéa
Keywords
Studie- och yrkesvägledning, reproduktion av social klass, högstadiet
Language
swe