• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarnas roll i den sociala reproduktionen.

Abstract
Social och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. Vi vet inte mycket om hur lärare arbetar med studie- och yrkesvägledning i sin undervisning för att inte låta elevers sociala eller kulturella bakgrund påverka deras studie- och yrkesval. Därför är studiens syfte att utveckla kunskap om detta. I studien genomfördes fem samtalsintervjuer med högstadielärare. Resultatet indikerar att lärarna inte verkar arbeta på ett sätt som fokuserar på att motverkar reproduktion av social klass. Resultatet indikerar istället att lärare arbetar för ökad likvärdighet inför studie- och yrkesval på andra sätt som inte motverkar reproduktion av social klass. Resultatet av studien indikerar att lärarnas ansvar behöver förtydligas samt att vissa ämnen verkar bättre lämpade för att inkludera studie- och yrkesvägledning.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/76834
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Studentuppsats (670.5Kb)
Date
2023-06-12
Author
Jansson, Linnéa
Keywords
Studie- och yrkesvägledning, reproduktion av social klass, högstadiet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV