dc.contributor.author | Björkgren, Tove | |
dc.date.accessioned | 2023-06-08T10:38:21Z | |
dc.date.available | 2023-06-08T10:38:21Z | |
dc.date.issued | 2023-06-08 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/76796 | |
dc.description.abstract | I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att
utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så
sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. I
klassrummen ute i landet möts elever från hela världen som beroende på sitt ursprung,
utbildningsnivå och kön har olika möjligheter att kunna agera i samhället på lika villkor.
Denna studie syftar till att undersöka hur just utlandsfödda elever ser på sin egen möjlighet att
agera i det svenska samhället och om eller hur utbildning har påverkat möjligheten. Det
teoretiska ramverket har utgått från Margaret Archer teori om agens och den inre
konversationen och Paolo Freires begreppsdefinitioner från De förtrycktas pedagogik.
Genom kvalitativa samtalsintervjuer med utlandsfödda elever och tematisk analys av
materialet har en del mönster gått att lokalisera. Samtliga respondenter uppger att bl.a att
utbildning i svenska språket varit avgörande för deras möjlighet att agera i samhället. Några
av respondenterna uppger också att de stött på motstånd i form av rasism för att kunna agera
så som de hade velat.
2 | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Sociologi, agens, den inre konversationen, utbildning, demokrati | en |
dc.title | Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige. | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |