Influerad. Konsumtionskulturens inverkan på ungdomars mående och kamratrelationer
Sammanfattning
Ungdomars vardag innebär en ständig påverkan från kamrater i skolan och sociala plattformar
på nätet, där konsumtionskulturen är ständigt närvarande och en viktig bidragande orsak till
identitetsskapandet hos ungdomar. Konsumtionsmönstret har under de senaste åren förflyttats
och är nu tätt sammanlänkat med sociala medier och influencers där studier visar att ungdomar
är mer sårbara som konsumenter än vuxna. Den här forskningsöversikten har förhoppningar om
att bidra med ökad kunskap kring ungdomars konsumtionsvanor kopplade till mående och kamratrelationer.
Forskningsöversikten baseras på vetenskapliga artiklar som kritiskt granskats och
resultatet visar att det finns en stark koppling mellan kamratinflytande och konsumtion. Ungdomar
påverkar varandra direkt och indirekt genom grupptryck och exponering av nya kläder
och bilder som delas på sociala medier. Identitet hos ungdomar skapas bland annat med hjälp
av materiella ting, som även stärker deras sociala ställning i gruppen. Resultatet visar också på
att högre materialistiska värderingar ger sämre mental hälsa och ekonomiska bekymmer i framtiden.
Psykisk ohälsa är inte sällan sammankopplad med dåliga konsumtionsvanor, där konsumtionen
används som ersättning för dålig självkänsla. Enligt kursplanen i ämnet hem- och
konsumentkunskap ska eleverna ges rätt förutsättningar att utveckla kunskaper inom privatekonomi
och göra genomtänkta val vad gäller konsumtion, samt få hjälp att medvetandegöra
konsekvenserna av dessa. Slutsatsen är att konsumtionskulturen har en stor påverkan på ungdomars
mentala hälsa, relationer och identitetsskapande, vilket belyser vikten av ämnet hemoch
konsumentkunskap i skolan och betydelsen av att ha behöriga lärare med god kunskap i
ämnet.
Övrig beskrivning
Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7-9 i hem- och konsumentkunskap
Samlingar
Fil(er)
Datum
2023Författare
Herbertsson, Sahra
Ryman, Rebecka
Nyckelord
grupptryck
identitet
konsumtion
kamratrelationer
mental hälsa
sociala medier
ungdomar
Publikationstyp
other
Språk
swe