Search
Now showing items 1-10 of 121
Yrkesroller i förskolan
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2008)
Att återerövra kroppen. En studie av livet efter en ryggmärgsskada
(2005)
Traumatic spinal cord injuries often result in extensive consequences, including paralysis of the muscles from the locus of the injury downwards and a loss of sensation in the same area. The purpose of the present study ...
Livslångt lärande ur bildningsperspektiv som strategi för högskolan
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2009)
Teknikämnet i skolan. Elevers uppfattningar och intresse av teknikämnet och lärares teknikdidaktiska kompetens
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2005)
Tolkningar, förhandlingar och tystnader : elevers tal om religion i det mångkulturella och postkoloniala rummet
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2003)
Flexibel utbildning i praktiken. En fallstudie av pedagogiska processer i en distansutbildning med en öppen design för samarbetslärande
(2009-01-15)
The aim of this study is to examine the pedagogical processes that evolve in an "open" design for online learning realized in relation to a specific setting. The study describes and analyzes pedagogical activities in a ...
Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex "workshops"
(Göteborgs Universitet, 2003-10)
Rapporten går in på hur elever resonerar inom några viktiga områden av fysiken. Dessa är astronomi (jorden som planet i rymden, varför vi har årstider, månen, planetsystemet och universum), Newtons tre rörelselagar samt ...
Från raka svar till komplexa frågor. En studie om premisser för lärande för hållbar utveckling
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2004)
En fråga om frågor : hur lärares frågor i klassrummet gör det möjligt att få reda på elevernas sätt att förstå det som undervisningen behandlar i matematik och naturvetenskap
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2001)
This thesis reports results from a study that focuses on how teachers can learn about their students’ learning in mathematics and science. Current perspectives on learning are positioned in terms of the acquisition and ...