Browsing Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten by Title
Now showing items 506-525 of 540
-
Vad är global bildning? Dokumentation av en workshop på Gerlesborgsskolan maj 2011
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2011) -
VAD ÄR HISTORIEDIDAKTIK? Några begreppsliga och teoretiska utgångspunkter för ämnesdidaktisk vetenskap, skolnära forskning och lärande i skolan
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2004) -
Vad är religionslärarkunskap? En diskursanalys av trepartssamtal i lärarutbildningen
(2016-12-09)From an overall perspective, the aim of this thesis is to investigate teachers’ knowledge in relation to Swedish teacher education and to the school subject religious education (RE), by exploring constructions of essential ... -
Vad betyder ålder i klassen? enkätsvar och skolmognadsbedömningar relaterade till födelsemånad
(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning , Institutionen för Pedagogik, 1985) -
Vad betyder kön och social bakgrund för resultaten i matematik?
(Stockholm: Skolverket, 1996) -
Vad gör en skicklig lärare? En studie om kollegial handledning som utvecklingspraktik
(2014-02-19)What ‘make(s)’ a good teacher? A study of peer group mentoring as a practice of professional development. Keywords: teachers’ continuing professional development, peer group mentoring, practice architectures, Foucault, ... -
Vad händer i lärares kollegiala samtalspraktik? En studie av mötet mellan en nationell kompetensutvecklingsinsats och en lokal fortbildningspraktik.
(2019-09-20)This thesis explores teachers' professional learning practices; how they are expressed within a national continuing professional development (CPD) programme and how they are formed and shaped by the site in which they are ... -
Vad händer i NO-undervisningen. En kunskapsöversikt om undervisningen i naturorienterande ämnen i svensk grundskola 1992–2008
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2010) -
Vad möjliggör och begränsar en hållbar elitfriidrott? Aktionsforskning i elitidrottspraktiker inom Göteborgs friidrottsförbund
(2020-11-20)In athletics, there are few strategies for detecting and managing ill health and poor well-being. New innovative collaborations are needed for coaches to meet the challenge of promoting health and creating well-being among ... -
Vad skall vi göra åt studiemedlen? : några reflektioner utifrån högskolestuderandes bedömningar
(Stockholm: UHÄ , 1984) -
Vaghet och vanmakt – 20 år med kunskapskrav i den svenska skolan.
(2014-10-30)This thesis poses three questions about the Swedish national knowledge requirements, which have been in place in Swedish schools since 1994: How do teachers understand them? How do members of parliament understand ... -
Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan
(2020-05-04)This thesis takes its point of departure in an interest in exploring how children’s participation is expressed in policy texts as well as in preschool practice. Participation can be viewed as a discourse of considerable ... -
Valet av teoretiska studievägar på grundskolans högstadium : några preliminära data
(Göteborgs universitet, Pedagogiska institutionen, 1967) -
Varför har vi årstider?
(2003) -
Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel
(2012-10-20)The purpose of this study was to analyse the Montessori pedagogy with the objective to theoretically describe and explain the Montessori pedagogical method. The aim has been to find an answer to what still makes the ... -
Variationens betydelse för elevernas lärande. Relationen mellan en funktions graf och grafen till funktionens derivata
(2014)Begreppet derivata är mångfacetterat och innebörden kan beskrivas och tolkas i flera olika representationsformer. Elever har emellertid ofta en snäv uppfattning av begreppet och för många är derivata synonymt med algebraiska ... -
Värsta bästa skolan – Om unga i förorten och segregation i skolan
(2021-05-27)This thesis addresses education and schooling for youth in a disadvantaged neighbourhood in Gothenburg, Sweden. Over the last two decades or so we have seen an increasing difference in students’ performance and background ... -
Vem och vad kan man lita på? Ungdomars förhållningssätt till budskap om mat och ätande utifrån ett forskarinitierat rollspel.
(2018-09-12)In everyday life, adolescents are exposed to multiple messages about food. There is an abundance of information to process and handle, which can lead to confusion and anxiety. The overall aim with this thesis was to develop, ... -
Vems universitet är Göteborgs universitet? En undersökning av studenter med folkhögskolebakgrund vid Göteborgs universitet
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2006) -
Vetenskaplig kommunikation inom utbildningsområdet. Två empiriska studier
(2014)Forskningen om utbildning och lärande är omfattande. Uppsatsens syfte är att öka kunskapen om denna forskning och dess förutsättningar. Forskning ses som ett system för kunskapsbildning och det som studeras är detta systems ...