dc.contributor.author | Williams, Destiny | |
dc.contributor.author | Yussuf, Ilhan | |
dc.date.accessioned | 2023-04-20T11:41:45Z | |
dc.date.available | 2023-04-20T11:41:45Z | |
dc.date.issued | 2023-04-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/76057 | |
dc.description | Background: International reports highlight that there is a major shortage of nurses in
healthcare from a global perspective. This is considered dangerous especially in intensive care
units (ICUs) where seriously ill patients are cared for. Intensive care as a health care form
requires on one side, higher competence and on the other side higher staffing to not jeopardize
patient safety. There is a need for specialist trained and experienced nurses in intensive care to
provide quality care. However, few countries offer specialty training in intensive care.
Purpose: The Purpose of the literature study is to shed light on new intensive care nurses`
experiences of working their first three years in the ICU.
Method: A systematic literature study based on qualitative studies was used to answer the
purpose of the study. Systematic literature searches were done in CINAHL, PubMed,
PsykINFO, and Scopus databases. Nine qualitative studies were included in the literature study
and analyzed using Bettany-Saltikov´s 9 steps of thematic data analysis.
Results: Literature study results resulted in 3 Themes- Reality Shock: transitioning in
professional role, Challenges in Clinical learning and development, and Developing in the
professional role, with associated subcategories.
Conclusion: Post-graduate specialist education in intensive care is a guarantee in providing
quality patient care and patient safety of the critically ill patient. Intensive care organizations
and managers should improve the intensive cares social environment, orientation programs,
and mentorships. This is necessary to minimize the challenges that affect ICU nurses` clinical
learning in the ICU. | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrund: Internationella rapporter framhåller att det råder stor brist på sjuksköterskor inom
vården ur ett globalt perspektiv, detta anses vara en fara särskilt på intensivvårdsavdelningar
(IVA) där svårt sjuka patienter vårdas. Intensivvård som vårdform kräver en högre kompetens
och en högre bemanning än normal vård för att inte äventyra patientsäkerheten. Det föreligger
ett behov av specialistutbildade och erfarna sjuksköterskor inom intensivvården, något som
krävs för att man skall kunna bedriva intensivvård av god kvalitet, trots detta är det få länder
som erbjuder specialistutbildning inom intensivvård.
Syfte: Syftet med litteraturstudien är att belysa nya intensivvårdssjuksköterskors upplevelser
av att arbeta sina första tre år på en intensivvårdsavdelning.
Metod: En systematisk litteraturstudie baserad på kvalitativa studier användes för att besvara
studiens syfte. Systematisk litteratursökning gjordes på följande databaser: CINAHL, PubMed,
PsykINFO och Scopus. Nio kvalitativa studier inkluderades i litteraturstudien och analyserades
med hjälp av Bettany-Saltikov (2016) 9 steg av tematiska dataanalys.
Resultat: Litteraturstudien resulterade i tre teman: Verklighetschock; Transitionen i
yrkesrollen, Utmaningar i kliniskt lärande och utveckling och Utveckling i yrkesrollen, med
tillhörande subkategorier. Det framkommer att nya intensivvårdssjuksköterskor upplever
verkligheten chockartad när de börjar introduktionsprogrammet och inser sitt ansvar men också
att de upplever att de inte besitter tillräckligt med kunskap för att vårda kritiskt sjuka patienter.
Det kliniska lärandet kantas av många utmaningar och många nyutexaminerade saknar
tillräckliga tekniska färdigheter och är i behov av ytterligare kompetens. Stödjande kollegor
tillsammans med klinisk erfarenhet spelar en avgörande roll för den professionella
utvecklingen.
Slutsats: Specialistutbildning inom intensivvård är en garant för god vård och patientsäkerhet.
Specialistutbildade intensivvårdssjuksköterskor är utan tvekan en nödvändighet för att bedriva
en god och säker vård av den kritisk sjuka patienter. Intensivvårdens ledning och organisation
bör förbättra den sociala miljön på intensivvårdsavdelningar och introduktionsprogram för att
underlätta för de nyutexaminerade när de ställs inför utmaningar i yrket, detta hade haft en
positiv effekt på intensivvårdssjuksköterskors kliniska lärande. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Nurse new in ICU | en_US |
dc.subject | Novice to competent | en_US |
dc.subject | experience | en_US |
dc.subject | intensive care unit | en_US |
dc.title | Från Novis till Expert: En kvalitativ litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta på IVA | en_US |
dc.title.alternative | From Novice to Competent: A qualitative literature study of the experiences of nurses new in the Intensive Care Unit | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |