Show simple item record

dc.contributor.authorWallgren, Agnes
dc.contributor.authorHasselholm, Alexzander
dc.contributor.authorTaranis, Sadam
dc.date.accessioned2023-04-20T08:52:49Z
dc.date.available2023-04-20T08:52:49Z
dc.date.issued2023-04-20
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76043
dc.description.abstractDen här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. Utvecklingen till att få den algebra som används i skolorna idag är en process som etablerades på 200 talet och har tagit hundratals år att utveckla. Det började med att den retoriska algebran utvecklades till det som kallas för synkoperad algebra, som sen utvecklat till nästa fas som kallas symbolisk algebra. Alla dessa faser bidrog sedan till utvecklingen av den abstrakta algebran. Elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler kan kategoriseras in i antingen sex olika användningsområden för bokstavssymboler eller i olika nivåer av elevers förståelse. De sex användningsområdena kallas för Bokstaven ges ett värde, Bokstaven används inte, Bokstaven som ett objekt, Bokstaven som specifik okänd, Bokstaven som generellt tal och Bokstaven som en variabel. De olika nivåerna är hierarkiskt ordnade och beskriver vilken förståelse elever behöver uppnå för att kunna lösa specifika uppgifter. Forskare har använt dessa kategorier för att förklara sina egna studier. De har sedan kommit fram till att det är på grund av att bokstavssymboler kan användas i så många olika sammanhang som det skapas missuppfattningar och svårigheter för eleverna.en
dc.language.isosween
dc.subjectAlgebra, Bokstavssymboler, Uppfattningar, Elevförståelse, Algebrans historia, Retorisk algebra, Synkoperad algebra, Symbolisk algebra, Abstrakt algebra.en
dc.titleElevers uppfattningar kring bokstavssymboleren
dc.title.alternativeEn litteraturstudie om algebrans historiska utveckling och elevers förståelse om bokstavssymboleren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokPhysicsChemistryMaths
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Mathematical Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record