• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers uppfattningar kring bokstavssymboler

En litteraturstudie om algebrans historiska utveckling och elevers förståelse om bokstavssymboler

Abstract
Den här litteraturstudien innefattar elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler, samt en inblick i hur algebra har utvecklats historiskt. Historiskt sett har algebra utvecklats från en retorisk till en symbolisk algebra, samt från elementär till abstrakt. Utvecklingen till att få den algebra som används i skolorna idag är en process som etablerades på 200 talet och har tagit hundratals år att utveckla. Det började med att den retoriska algebran utvecklades till det som kallas för synkoperad algebra, som sen utvecklat till nästa fas som kallas symbolisk algebra. Alla dessa faser bidrog sedan till utvecklingen av den abstrakta algebran. Elevers uppfattningar och förståelse kring bokstavssymboler kan kategoriseras in i antingen sex olika användningsområden för bokstavssymboler eller i olika nivåer av elevers förståelse. De sex användningsområdena kallas för Bokstaven ges ett värde, Bokstaven används inte, Bokstaven som ett objekt, Bokstaven som specifik okänd, Bokstaven som generellt tal och Bokstaven som en variabel. De olika nivåerna är hierarkiskt ordnade och beskriver vilken förståelse elever behöver uppnå för att kunna lösa specifika uppgifter. Forskare har använt dessa kategorier för att förklara sina egna studier. De har sedan kommit fram till att det är på grund av att bokstavssymboler kan användas i så många olika sammanhang som det skapas missuppfattningar och svårigheter för eleverna.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/76043
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
Agnes & Alexzander & Sadam.pdf (870.6Kb)
Date
2023-04-20
Author
Wallgren, Agnes
Hasselholm, Alexzander
Taranis, Sadam
Keywords
Algebra, Bokstavssymboler, Uppfattningar, Elevförståelse, Algebrans historia, Retorisk algebra, Synkoperad algebra, Symbolisk algebra, Abstrakt algebra.
Language
swe
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Todhunters Algebra, bearbetad för den svenskaelementar-undervisningen af Göran Dillner, Docent,t. f. Adjunkt i mathematik vid Upsala universitet.Förra delen. 

    Ljungzell, L. G. (1868)
  • Sheaf Semantics in Constructive Algebra and Type Theory 

    Mannaa, Bassel (2016-10-06)
    In this thesis we present two applications of sheaf semantics. The first is to give constructive proof of Newton-Puiseux theorem. The second is to show the independence of Markov's principle from type theory. In the ...
  • Topics on Harmonic analysis and Multilinear Algebra 

    Hormozi, Mahdi (2015-09-23)
    The present thesis consists of six different papers. Indeed, they treat three different research areas: function spaces, singular integrals and multilinear algebra. In paper I, a characterization of continuity of the ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV