dc.contributor.author | Cole, Alexander | |
dc.date.accessioned | 2023-04-19T12:40:05Z | |
dc.date.available | 2023-04-19T12:40:05Z | |
dc.date.issued | 2023-04-19 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/76033 | |
dc.description.abstract | Skolans digitalisering har medfört en hel del förändringar i hur matematikundervisning
bedrivs. En stor förändring kan ses i det faktum att matematiklektioner nu för tiden ofta
innehåller moment där digitala verktyg används. Ett nytt tillskott till ämnesplanen är också
programmering, vars inkludering i matematiken är en snudd kontroversiell. Detta arbete
syftar till att undersöka vilka faktorer som får matematiklärare att använda digitala verktyg
som Geogebra i sin undervisning, och hur lärares inställning till digitala verktyg och
programmering präglas av olika erfarenheter. I studien har gymnasielärare intervjuats
kvalitativt och analyserats utifrån hur deras erfarenheter kan ses som exempel på
normalisering eller motstånd, baserat på en teoretisk utgångspunkt som behandlar
maktutövningar inom institutioner.
Lärarna använde digitala verktyg i olika grad och påverkades av olika faktorer som den egna
digitala kompetensen, egna intresset, styrdokument, och skolans- och kollegors arbetssätt.
Programmering används inte av lärarna i samma utsträckning, utan ett visst motstånd kan
utläsas mot den inkludering av programmering i matematikämnet som tillkommit till
styrdokumenten. Vilka matematikkurser som undervisas i verkar också spela stor roll.
Resultaten kopplas och ger kontrast till tidigare forskning, där likheter kan ses till samband
mellan digital kompetens, eget intresse och användning av digitala verktyg och
programmering. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Digitala verktyg, matematik, programmering, matematiklärare, | en |
dc.title | Digitala verktyg och programmering i matematikundervisning | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | PhysicsChemistryMaths | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Mathematical Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |