Show simple item record

dc.contributor.authorIvanovic, Emma
dc.contributor.authorNeild, Maria
dc.date.accessioned2023-04-19T11:47:20Z
dc.date.available2023-04-19T11:47:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/76030
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka hur två rektorer och fyra förskollärare, i två socioekonomiskt skilda områden, talar om och beskriver arbetet med en likvärdig utbildning. Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där fokus ligger på att möta eventuella diskurser och förgivettaganden i de olika områdena. Grunden för studien utgår från den del i läroplanen som beskriver att förskolan skall vara likvärdig oavsett var i landet den bedrivs och att den skall utgå från barns specifika behov och förutsättningar. Forskningsfrågorna syftar till att ta reda på hur förskollärare och rektorer talar om begreppet likvärdighet utifrån just barns olika behov och skilda uppväxtvillkor. Studien lyfter forskning som berör det faktum att Sverige är segregerat, varpå det blivit än mer viktigt att ta reda på om läroplanens skrivning om likvärdighet bedrivs och arbetas med i de olika förskolorna. Studien utgår från en kvalitativ metod där förskollärare och rektorer deltar i en semistrukturerad intervjuform. Deras svar presenteras i resultatdelen och analyseras utifrån en tematisk analysprocess som kopplas till normkritisk teori samt tidigare forskning. De resultat som framställs är de som ansetts mest viktiga och handlar om hur förskollärare och rektorer beskriver området de arbetar i, hur de arbetar med normer på olika sätt men även hur kvalitet i förskolan arbetas med och görs synlig. Respondenterna får uppge sin egen redogörelse av begreppet likvärdighet och dess innebörd för att sedan beskriva vad det pedagogiska arbetet kan innebära. I deras uttalanden om likvärdighet visas två perspektiv, ett bredare perspektiv som beskrivs av rektorerna, som handlar om ledning och organisation samt ett snävare och mer inriktat perspektiv som förskollärare beskriver fokuserar på barns behov. Dessa två perspektiv kopplas till det diskursiva begreppet kvalitet och analyseras utifrån förskollärares och rektorers skilda uppdrag och ansvarsområden. Både likheter och skillnader mellan de båda förskolorna synliggörs och beskrivs vidare i slutdiskussionen.en
dc.language.isosween
dc.subjectLikvärdigheten
dc.subjectkvaliteten
dc.subjectnormkritiken
dc.subjectklassen
dc.subjectförskolaen
dc.titleEN LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR ALLA BARN - EN SOCIOEKONOMISK FRÅGA?en
dc.typeTexten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record