Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden
Abstract
Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar
med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka
sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter
detta arbetsområde. För att belysa dessa perspektiv har aktionsforskning använts som paraplymetod.
Flermetodsforskning har använts genom; själv-rapporter med två slöjdlärare, en i
vardera slöjdart där insamlat material är analyserat via en innehållsanalys och kodat utifrån
fyra övergripande förutbestämda ramfaktorer: kunskapsmål i styrdokument, tillgänglig tid för
att en elev skall uppnå målen, elevsammansättning och organisatoriska ramar. Även frågeformulär
har genomförts med nio elever i årskurs 3 och 14 elever i årskurs 5 där materialet är
sammanställt i medelvärden och visas i diagram. Frågeformulärens resultat är analyserade och
relaterade till samma övergripande ramfaktorer ovan.
Olika styrning och yttre ramfaktorer skapar förutsättningar för slöjdundervisningen så som
styrdokument, budget, elevgrupper samt reglerad tid för undervisning av ämnet. Slöjdlärarnas
resonemang pekar på att de ramfaktorer som inverkar mest är möjlighet till planeringstid,
samarbete och kollegialt utbyte. Budget och möjligheter att erbjuda en variation inom ämnet
och därmed en variation för elever att lära, inverkar på undervisningens effektivitet gällande
likvärdighet och måluppfyllelse. Även elevgruppens storlek är viktig för möjlighet till individanpassning
vid undervisningssituationer. Elevers möjlighet att nå målen i slöjden samt deras
upplevelser av ämnet influeras av dessa faktorer och inverkar på den utveckling av förmågor
ämnet syftar till. Frågeformulären visar att elevers upplevelser före respektive efter repslagningen
påverkas olika i de två årskurserna. Årskurs 3 upplevde ämnet som mer sammanhållet
efter samarbetsområdet, gick mellan båda salar i större utsträckning, var mer nöjda med sin
slöjdgrupp samt önskade sig mer slöjd. Årskurs 5 visar en mer neutral inställning till samarbetet
och tycks föredra ordinarie undervisning. Formulären visar att årskurs 5 var nöjdare med
materialtillgång, tid och gruppförutsättningar innan samarbetet genomfördes.
Degree
Student essay
Date
2023-04-18Author
Antonsson, Sabina
Keywords
slöjd, grundskola, samarbete i slöjden, repslagning, ramfaktorer, aktionsforskning
Language
swe