• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden

Abstract
Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. För att belysa dessa perspektiv har aktionsforskning använts som paraplymetod. Flermetodsforskning har använts genom; själv-rapporter med två slöjdlärare, en i vardera slöjdart där insamlat material är analyserat via en innehållsanalys och kodat utifrån fyra övergripande förutbestämda ramfaktorer: kunskapsmål i styrdokument, tillgänglig tid för att en elev skall uppnå målen, elevsammansättning och organisatoriska ramar. Även frågeformulär har genomförts med nio elever i årskurs 3 och 14 elever i årskurs 5 där materialet är sammanställt i medelvärden och visas i diagram. Frågeformulärens resultat är analyserade och relaterade till samma övergripande ramfaktorer ovan. Olika styrning och yttre ramfaktorer skapar förutsättningar för slöjdundervisningen så som styrdokument, budget, elevgrupper samt reglerad tid för undervisning av ämnet. Slöjdlärarnas resonemang pekar på att de ramfaktorer som inverkar mest är möjlighet till planeringstid, samarbete och kollegialt utbyte. Budget och möjligheter att erbjuda en variation inom ämnet och därmed en variation för elever att lära, inverkar på undervisningens effektivitet gällande likvärdighet och måluppfyllelse. Även elevgruppens storlek är viktig för möjlighet till individanpassning vid undervisningssituationer. Elevers möjlighet att nå målen i slöjden samt deras upplevelser av ämnet influeras av dessa faktorer och inverkar på den utveckling av förmågor ämnet syftar till. Frågeformulären visar att elevers upplevelser före respektive efter repslagningen påverkas olika i de två årskurserna. Årskurs 3 upplevde ämnet som mer sammanhållet efter samarbetsområdet, gick mellan båda salar i större utsträckning, var mer nöjda med sin slöjdgrupp samt önskade sig mer slöjd. Årskurs 5 visar en mer neutral inställning till samarbetet och tycks föredra ordinarie undervisning. Formulären visar att årskurs 5 var nöjdare med materialtillgång, tid och gruppförutsättningar innan samarbetet genomfördes.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/76010
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Sabina Antonsson Repslagning -samarbete och aktionsforskning i skolslöjden -1.pdf (7.547Mb)
Date
2023-04-18
Author
Antonsson, Sabina
Keywords
slöjd, grundskola, samarbete i slöjden, repslagning, ramfaktorer, aktionsforskning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV