• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärarprogrammet Matematik i förskolan. -En kvalitativ intervju- och litteraturstudie om hur matematik synliggörs för barnen på förskolan.

Abstract
I studien undersöks hur förskollärare gör matematik synligt för barnen på tre olika förskolor i Göteborgs kommun. Detta är en kvalitativ och fenomenografisk studie där vi med hjälp av intervjuer och litteratur från tidigare forskning. Studien undersöker hur förskollärare synliggör och bjuder in barnen till att påverka deras eget arbete med matematik i verksamheten. Vi har valt intervju som metod för att få svar på våra forskningsfrågor (frågorna finns återgivna i en bilaga). Vi har använt oss av mobiltelefon och inspelning via zoom för att spela in samtalen, som vi sedan transkriberat. Genom våra intervjuer har vi möjlighet att få mer utförliga svar på våra frågor, jämfört med om vi använt oss av en enkätstudie. Våra forskningsfrågor är: vad är matematik för de olika förskollärarna? Hur synliggörs matematiken för barnen på avdelningarna/förskolorna? Hur arbetar förskollärare med matematiska begrepp? De olika förskollärarna nämner att de arbetar med matematik i förskolan men att det oftast sker i spontana aktiviteter i verksamheten. Gemensamt för förskollärare är att de alla anser att "allt är matematik", de styrker detta påstående med att påpeka att matematiken finns i tamburen, samlingarna, vid dukningen och vid spontana aktiviteter. Tidigare forskning visar att förskolan är en skolform som har blivit till genom ett nära samspel med synen på barnet i det nuvarande samhället (Björklund & Palmér, 2018, s. 19). Matematik förekom inte i så stor utsträckning i förskolan förr som den gör nu. Många äldre förskollärare som gjorde sin utbildning tidigare fick inte kunskaper om hur matematik kan läras ut i förskolan. Man ansåg att matematik endast skulle läras ut till barn som gick i skolan. Nyexaminerade förskollärare kan bidra med ny kunskap till sina kollegor om matematikundervisning för yngre barn (Reis, 2015, s. 16–17).
URI
https://hdl.handle.net/2077/75973
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G V22_Janina Pöllänen, Michela Johansson.pdf (852.5Kb)
Date
2022
Author
Johansson, Michaela
Pöllänen, Janina
Keywords
matematik
förskola
förskollärare
variationsteorin
fenomenologi
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV