Vårdpersonalens erfarenhet av patientdelaktighet vid pankreaskirurgi - inför införandet av en ERAS-loggbok
The healthcare professional´s experience of patient participation in pancreatic surgery - prior to the introduction of an ERAS logbook
Abstract
Bakgrund: Pankreascancer är en allvarlig cancerform med snabbt sjukdomsförlopp och hög mortalitet där den enda potentiellt kurativa behandlingen är kirurgi. För att optimera vårdförloppet förespråkas vårdprogrammet ERAS där patientdelaktighet är fördelaktigt. Forskning visar dock att vårdpersonalens och patientens uppfattning om vad patientdelaktighet innebär skiljer sig åt. För att öka patientdelaktighet har användning av loggbok visat sig vara gynnsamt i vården, men forskning kring dess eventuella effekt gällande patientdelaktighet vid ERAS och pankreaskirurgi är begränsad.
Syfte: Syftet var att undersöka vårdpersonalens erfarenhet av patientdelaktighet vid pankreaskirurgi inför införandet av en ERAS-loggbok.
Metod: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer utfördes under hösten 2022 med sammanlagt 18 deltagare. Deltagarna var vårdpersonal med erfarenhet av patientgruppen på ett svenskt universitetssjukhus. Urvalet skedde till största del strategiskt för att inkludera vårdpersonal med olika professioner och erfarenheter. Intervjuerna transkriberades och det textnära innehållet analyserades i en induktiv manifest innehållsanalys.
Resultat: Tre kategorier identifierades: Patientens förutsättningar för patientdelaktighet, Vårdpersonalens möjliggörande av patientdelaktighet och Organisationens möjliggörande av patientdelaktighet. Vårdpersonalen hade en ambivalent syn på vad patientdelaktighet innebär och vem som ansvarar för genomförandet. Däremot fanns en samstämmighet gällande vårdpersonalens ansvar att främja patientdelaktigheten genom att tidigt involvera och förbättra patientens förståelse för vårdförloppet med patientanpassad information. Samtidigt rådde en osäkerhet kring hur och i vilken utsträckning personalen ska informera patienten för att stimulera patientdelaktighet. Vidare identifierade vårdpersonalen flera hinder för patientdelaktighet där patientens fysiska- och psykiska faktorer kräver individanpassad delaktighet, vilket är centralt i ett personcentrerat förhållningssätt. Utöver patientbundna utmaningar såg vårdpersonalen organisatoriska hinder i vård- och arbetsmiljön såsom medpatienter på flersal och hög arbetsbelastning.
Slutsats: Vårdpersonalen var positivt inställda till patientdelaktighet då det ansågs leda till förbättrad vårdkvalité. Tidig involvering och tydlig information ansågs centralt för att stimulera patientdelaktighet. En ERAS-loggbok bör vara ett lämpligt redskap för att förbättra förutsättningarna till patientdelaktighet.
Degree
Student essay
Other description
Background: Pancreatic cancer is a serious form of cancer with a rapid course of disease and high mortality, where the only potentially curative treatment is surgery. In order to optimize the course of care, the ERAS care program is advocated where patient participation is beneficial. Research shows, however, that the healthcare professional's and the patient's perception of what patient participation means differs. In order to increase patient participation, the use of log books has been shown to be beneficial in healthcare, but research on its possible effect regarding patient participation in ERAS and pancreatic surgery is limited.
Aim: The purpose was to investigate the healthcare professional´s experience of patient participation in pancreatic surgery prior to the introduction of an ERAS logbook
Method: Four semi-structured focus group interviews were conducted in autumn 2022 with a total of 18 participants. The participants were healthcare professionals with experience in the patient group at a Swedish university hospital. The selection was for the most part strategic in order to include healthcare professionals with different professions and experiences. The interviews were transcribed and the textual content was analyzed in an inductive manifest content analysis.
Results: Three categories were identified: The patient's prerequisites for patient participation, The healthcare professional´s enabling for patient participation and The organisation's enabling of patient participation.The healthcare professional had an ambivalent view of what patient participation means and who is responsible for implementation. On the other hand, there was a consensus regarding the care staff's responsibility to promote patient participation by early involvement and improving the patient's understanding of the care process through patient-adapted information. At the same time, there was uncertainty about how and to what extent the staff should inform the patient in order to stimulate patient participation. Furthermore, the healthcare professional identified several obstacles to patient participation where the patient's physical and psychological factors require individualized participation, which is central to a person-centered approach. In addition to patient-related challenges, the nursing staff saw organizational obstacles in the care and work environment such as fellow patients in multiple rooms and high workload.
Conclusion: The healthcare professionals were positively disposed to patient participation as it was considered to lead to improved quality of care. Early involvement and clear information were considered central to stimulating patient participation. An ERAS logbook should be a suitable tool for improving the conditions for participation.
View/ Open
Date
2023-03-30Author
Rodhe, Nils
Östborg, Elsa
Keywords
Patientdelaktighet, pankreaskirurgi, postoperativ vård, ERAS, loggbok, ERAS-loggbok, personcentrerad vård, fokusgruppsintervju
Language
swe