dc.description.abstract | Bilderböcker som handlar om tillvaron i förskolan kan vara ett sätt för föräldrar att förbereda
sina barn inför en inskolning. Hur omsorg från pedagoger framställs i dessa böcker kan alltså
ha en stor betydelse för både barns och vuxnas föreställning av förskolan och förväntningar på
hur vistelsen på förskolan kan se ut. Bilderna har därmed förmåga att sprida en diskursiv
uppfattning om omsorg i förskolan. Syftet med den här studien är att genom semiotisk
bildanalys och tema-rema undersöka hur omsorg gestaltas i bilder tagna ur bilderböcker som
handlar om förskolan. Frågeställningarna handlar om hur omsorg framställs i bilderna och
vilka normativa föreställningar i förhållande till omsorg som framträder i bilderna. Materialet
som har analyserats är fyra stycken bilder från fyra bilderböcker som handlar om förskolan.
Bilderna har med bildsemiotisk metod samt tema-rema analyserats utifrån begreppen omsorg,
normer, diskurser och kön. Det vi kom fram till är att det finns flera olika sorters omsorg i
bilderna, däribland fysisk som exempelvis tröst och beröring. Även omsorg som organisering
av lokaler och miljöer är synligt då det är ordning och reda bland sakerna som finns på några
av bilderna. Ytterligare ett resultat är att män och kvinnor porträtteras olika i bilderna,
beröring ser olika ut från manliga och kvinnliga pedagoger. De pedagoger som exempelvis
har barn i knät är kvinnor och männen har ett större avstånd till barnen. Omsorg i form av
begynnande självständighet förekommer i flera av bilderna, det finns en tillit till barnens
förmåga. | en_US |