Utevistelsen i förskolan. En översiktsstudie om barns möjligheter till utveckling och lärande.
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning visar när det gäller
möjligheter och utvecklingsområden som utomhusmiljöer erbjuder för barn i förskolan.
Urvalet består av 24 artiklar efter det att 17 artiklar hade exkluderats. Studien utgår från
sociokulturell teori och metoden som använts är en kvalitativ översiktsstudie. För att besvara
våra frågeställningar använder vi oss av tidigare forskning som vi granskar och analyserar
systematiskt för att säkerställa att de mest relevanta artiklarna kan forma vårt resultat.
Resultatet visar att lekarna som sker utomhus bidrar till att barn samarbetar mer och därmed
utvecklar de större sociala förmågor. Lekarnas karaktär innebär även att barn blir mer fysiskt
aktiva vilket ger positiva effekter på deras motoriska utveckling. Fysisk aktivitet är starkt
kopplat till barns kognitiva utveckling såsom koncentrationsförmåga. Förskollärares
förhållningssätt har betydelse för barns lärande och utveckling i utomhusmiljö och många
förskollärare i studien anser att utevistelser är grundläggande för barns utveckling, men hur
aktiv roll de ska ta råder det delad mening om. Vissa anser att utomhusmiljön inte har något
större pedagogiskt värde medan andra anser att utevistelsen bör ha en central roll i förskolan
där förskollärarna ska ha en aktiv och närvarande roll.
Date
2022Author
Ismail, Solivan
Johansson, Victoria
Westlund, Amanda
Keywords
Utevistelse
utomhusmiljön
utveckling och lärande
förskollärare
Language
swe