Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Linn
dc.contributor.authorBjörlin, Clara
dc.date.accessioned2023-03-22T11:22:30Z
dc.date.available2023-03-22T11:22:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/75662
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den kvalitativa metoden videoobservation samt har det sociokulturella perspektivet som teoretisk utgångspunkt. Videoobservationerna studeras och analyseras därefter för att ta reda på hur förskollärarna arbetar för att inkludera alla barn vid samling, på vilket sätt samlingens innehåll påverkar möjligheten till inkludering av barn i förskoleverksamheten samt ifall förskollärare tillhandahåller några specifika redskap för inkluderingen av alla barn. Resultatet visar att den typ av ledarskap förskolläraren använder, hur samlingen utformas samt de redskap förskollärare erbjuder barnen är avgörande för samlingens utfall och huruvida barnen inkluderas och blir delaktiga i samlingen. Det empatiska ledarskapet som är återkommande i flera av de olika situationerna som äger rum i denna undersökning är ett typ av ledarskap som tar utgångspunkt i barnen och deras känslor. Studiens resultat påvisar att huruvida en förskollärare erhåller det empatiska ledarskapet eller inte har stor påverkan på inkluderingen av barn. Vidare belyser resultatet att förskollärare ofta utgår från ett vuxenperspektiv under samling vilket tycks hämma inkluderingen av barn. Även vikten av att använda olika verktyg så som tydliggörande pedagogik presenteras.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectdelaktigheten_US
dc.subjectsamlingen_US
dc.subjectspecialpedagogiken_US
dc.subjectförskolaen_US
dc.subjectbarn i behov av särskilt stöden_US
dc.subjectchildren with special needsen_US
dc.subjectpreschoolen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectcircle timeen_US
dc.titleInkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.en_US
dc.typeTexten_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record