dc.contributor.author | Svensson, Linn | |
dc.contributor.author | Björlin, Clara | |
dc.date.accessioned | 2023-03-22T11:22:30Z | |
dc.date.available | 2023-03-22T11:22:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/75662 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska
inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den
kvalitativa metoden videoobservation samt har det sociokulturella perspektivet som teoretisk
utgångspunkt. Videoobservationerna studeras och analyseras därefter för att ta reda på hur
förskollärarna arbetar för att inkludera alla barn vid samling, på vilket sätt samlingens innehåll
påverkar möjligheten till inkludering av barn i förskoleverksamheten samt ifall förskollärare
tillhandahåller några specifika redskap för inkluderingen av alla barn.
Resultatet visar att den typ av ledarskap förskolläraren använder, hur samlingen utformas
samt de redskap förskollärare erbjuder barnen är avgörande för samlingens utfall och
huruvida barnen inkluderas och blir delaktiga i samlingen. Det empatiska ledarskapet som är
återkommande i flera av de olika situationerna som äger rum i denna undersökning är ett typ
av ledarskap som tar utgångspunkt i barnen och deras känslor. Studiens resultat påvisar att
huruvida en förskollärare erhåller det empatiska ledarskapet eller inte har stor påverkan på
inkluderingen av barn. Vidare belyser resultatet att förskollärare ofta utgår från ett
vuxenperspektiv under samling vilket tycks hämma inkluderingen av barn. Även vikten av att
använda olika verktyg så som tydliggörande pedagogik presenteras. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | delaktighet | en_US |
dc.subject | samling | en_US |
dc.subject | specialpedagogik | en_US |
dc.subject | förskola | en_US |
dc.subject | barn i behov av särskilt stöd | en_US |
dc.subject | children with special needs | en_US |
dc.subject | preschool | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | circle time | en_US |
dc.title | Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv. | en_US |
dc.type | Text | en_US |