Kulturella traditioner i förskolan. En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar.
Sammanfattning
Enligt förskolans läroplan ingår det att överföra och utveckla ett kulturarv i form av bland
annat traditioner. Dock specificerar förskolans läroplan inte det här uppdraget närmare utan
det lämnas stor frihet till arbetslagen i genomförandet av arbetet. Då Sverige blivit allt mer
mångkulturellt och fler barn är inskrivna i förskolans verksamhet ställs det nya krav på hur
förskolan organiserar sitt arbete utifrån samhällets olika förutsättningar. Studiens syfte är att
undersöka förskollärares uppfattningar kring arbetet med kulturella traditioner och
överförandet av kulturarv. Huvudsakligen hamnar fokus på de sätt som förskollärare
beskriver, uppfattar samt tolkar det uppdrag de har i läroplanen. Det centrala i den här
fenomenografiska studiens forskningsfrågor är den religiösa och kulturella aspekten gällande
kulturella traditioner samt skillnader och likheter mellan förskollärare. Insamlingen av empiri
har skett genom kvalitativa intervjuer av åtta förskollärare. Datamaterialet analyserades sedan
utifrån de uppfattningar som kunde identifieras. Resultaten i studien utmynnade i sex
utfallsrum som även kallas kategorier av uppfattningar. Sammanfattningsvis visar resultaten
att förskollärare på olika sätt uppfattar religionens del i kulturella traditioner utifrån sina egna
tolkningar av läroplanen. Studien visar även att förskollärare uppfattar överföringen av
kulturarv på olika sätt där fokus antingen hamnar på individers hemkulturer eller olika
gruppers gemensamma kulturarv. Majoriteten av förskollärare delar dock uppfattningen om
att arbetet med kulturella traditioner är något festligt där olika symboler och aktiviteter blir
centrala.
Datum
2022Författare
Savinen, Anna
Vetter Ljungström, Daniela
Malmberg, Magnus
Nyckelord
Kulturella traditioner
kulturarv
mångkultur
mångfald
uppfattningar
intervjuer
förskollärare
Språk
swe