Hej, Salam, Bawo ni - Förskolans arbete med flerspråkighet.
dc.contributor.author | Kronlid, Lova | |
dc.contributor.author | Lindström, Rebecka | |
dc.date.accessioned | 2023-03-21T10:39:01Z | |
dc.date.available | 2023-03-21T10:39:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/75628 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om språkutvecklande arbete med flerspråkighet i förskolans verksamhet. Frågeställningarna var följande: Hur beskriver förskollärare arbetet med flerspråkighet i förskolan? samt Vilka uppfattningar kring språkutvecklande arbete kan identifieras i dessa utsagor? Fenomenografi utgör arbetets teoretiska ramverk. Som forskningsmetod har vi använt intervjuer som genomförts med tre förskollärare på tre olika förskolor. Intervjusvaren tolkades samt analyserades i relation till teorin och resultatet visar bland annat att förskollärare uppfattar flerspråkighet som en stor tillgång, men att det å andra sidan finns hinder för att detta arbete ska uppfattas som lyckat. Förskollärare uppfattar att de behöver mer resurser för att uppnå läroplanens mål och att det krävs tydligare riktlinjer när det gäller språkutveckling hos barn med annat modersmål än svenska. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Flerspråkighet | en |
dc.subject | språkutveckling | en |
dc.subject | mångkultur | en |
dc.subject | uppfattningar | en |
dc.title | Hej, Salam, Bawo ni - Förskolans arbete med flerspråkighet. | en |
dc.type | Text | en |