Förskollärares uppfattningar om didaktiska val i arbetet med barnlitteratur i förskolan.
Abstract
Den här studiens syfte är att undersöka några förskollärares uppfattningar om arbetet med
barnlitteratur i verksamheten och de didaktiska val som de uppfattar att de gör i relation till
det samt vid val av litteratur. Valet av ämne relaterar till den minskande högläsningen i
hemmen vilket i sin tur leder till att vi anser att relevansen för att samtala om högläsningens
funktion i förskolan bör öka. Då vi ville ta del av förskollärares uppfattningar inom området
så tillämpades en fenomenografisk ansats då det gav oss den möjligheten. Metoden som
användes var semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare. Våra
forskningsfrågor är: Hur uppfattar förskollärarna barnlitteraturens roll i förskolans
utbildning? Hur uppfattar förskollärarna att barnlitteraturen inkluderas i den egna
verksamheten? Vilka didaktiska val beskriver förskollärarna att de själva gör när de väljer
litteratur och under högläsningsstunden?
Studiens resultat visar att det finns en stark önskan från förskollärarna att inkludera
barnlitteratur i verksamheten samt att den fyller en viktig roll. Vidare framkom uppfattningar
om de positiva effekter som det kan ha på barnens utveckling inom flera områden. Samtliga
förskollärare delar uppfattningen att högläsningen i hemmen har minskat och upplever en
ökad känsla av att behöva kompensera för detta. Det som blivit tydligt är dock att det finns
utmaningar och hinder som försvårar detta arbete. De didaktiska valen som beskrivs är inte
frikopplade från de organisatoriska förutsättningarna och utmaningarna som finns. Valen görs
delvis baserat på vad som faktiskt är möjligt.
Date
2022Author
Carlsson, Hanna
Jungerth Boo, Erika
Keywords
Barnlitteratur
förskola
högläsning
förskollärares uppfattningar
fenomenografi
Language
swe