Slöjd på lika villkor? En enkätstudie om fysiska anpassningar i slöjdundervisningen
Abstract
Syftet med studien är att undersöka hur slöjdlärare ser på och arbetar med fysiska
anpassningar. För att få en överblick kring hur arbetet med denna form av anpassningar ser ut
bland slöjdlärare har en enkät skickats ut med frågor som rör olika typer av fysiska
anpassningar. Enkäten som skickades ut besvarades av 21 slöjdlärare, något som medför att
konkreta slutsatser inte kan dras, däremot framkommer det översiktliga tendenser kring
slöjdlärarnas syn på och arbete med fysiska anpassningar. Frågorna i enkäten handlar om hur
lärarna arbetar med anpassningar av rummet och kring verktyg och arbetssätt. Vidare kopplas
dessa erfarenheter till svårigheter kring likvärdighet i undervisningen för elever som av olika
anledningar är i behov av fysiska anpassningar. Resultatet ger en bred bild av olika
erfarenheter slöjdlärare har med att genomföra fysiska anpassningar i sin undervisning, något
som bland annat framkommer genom vanliga svar enkäten. Vidare tolkas resultatet ur ett
specialpedagogiskt perspektiv vilket belyser de synsätt på fysiska anpassningar som
förekommer i slöjdlärares planering och arbete med fysiska anpassningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-01-25Author
Bylund, Elisabeth
Keywords
Fysisk anpassning
Likvärdighet
Slöjd
Language
swe