dc.contributor.author | Sylwan, Tea | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T13:07:17Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T13:07:17Z | |
dc.date.issued | 2023-01-25 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/75602 | |
dc.description.abstract | Det här examensarbetet syftar till att undersöka slöjdlärares användning av
utomhusundervisning, genom vilka platser de använder sig utav och hur, vilka lärandemål de
använder sig av och hur de relaterar till kursplanen för slöjd och vilka möjligheter och hinder
de ser med utomhusundervisning i jämförelse med i klassrummet. Data samlades in med en
kvalitativ enkät, som besvarades av 22 slöjdlärare. Resultatet tyder på att slöjdlärare främst
använder sig utav skog eller skogsområde och uteklassrum som utemiljöer. Platserna används
som arbetsplats, som resurs för insamlande av material samt som en autentisk lärmiljö i
relation till undervisningsinnehållet. Slöjdlärarna i studien använde sig utav flera delar av
slöjdens kursplan och bearbetade delar av alla långsiktiga mål utefter deras lärandemål i
undervisningen. Flera möjligheter och hinder framkommer. Det mest framträdande är att
utomhusundervisning kan öka elevers intresse och engagemang och ge möjlighet till en
autentisk undervisning, samt bidra till studiero och ett bra klimat i gruppen. Variation i
undervisningen framhålls också och även enstaka åsikter som att det kan vara praktiskt
enklare att utföra undervisningen utomhus. Hinder upplevs utifrån praktiska svårigheter som
slöjdlärare har svårt att kontrollera, som tillgång till platser och verktyg och även väder. Det
upplevs mer tidskrävande i planeringen, samt att elever ibland har bristande motivation för
undervisning utomhus. Även svårigheter att anpassa undervisningen och arbeta koncentrerat
ses som hinder. Vidare diskuteras autenticitet i slöjd och utomhusundervisning i relation till
teori, tidigare forskning och den undervisning som respondenterna beskrivit, samt hur
variation kan skapas på olika sätt, och slutligen de motstridigheter som framkom i resultatet. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Utomhusundervisning | en |
dc.subject | Slöjd | en |
dc.subject | Utomhuspedagogik | en |
dc.subject | Didaktik | en |
dc.subject | Autentisk lärmiljö | en |
dc.title | Att slöjda ute. En kvalitativ enkätstudie om slöjdlärares användning av och uppfattningar om utomhusundervisning | en |
dc.type | Text | en |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/HDK-Valand - Academy of Art and Design | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design | swe |
dc.type.degree | Student essay | |