dc.contributor.author | Bjerkeli, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-03-01T15:18:13Z | |
dc.date.available | 2023-03-01T15:18:13Z | |
dc.date.issued | 2023-03-01 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/75364 | |
dc.description.abstract | Lärobokstexter på gymnasienivå kan vara besvärliga att läsa eftersom skolspråket på
den nivån har många språkliga drag som gör texterna opersonliga och abstrakta. Om
man dessutom har ett annat förstaspråk än svenska och inte känner till de språkliga
dragen för lärobokstexter särskilt väl, så kan texterna innebära stora utmaningar för
förståelsen. Eftersom vuxenutbildningen, samt antalet vuxna elever med svenska
som andraspråk förväntas växa är det intressant att undersöka målgruppens möte
med skolans texter. Vuxenutbildningen är dessutom ett relativt outforskat område.
Uppsatsen syfte är att undersöka textrörlighet hos vuxna elever som studerar eller
nyligen har studerat samhällskunskap 1 och har svenska som andraspråk.
Textrörlighet handlar om hur läsare rör sig i, mellan och utanför text.Materialet till
uppsatsen har samlats in genom tre kvalitativa elevsamtal om en text ur en lärobok i
kursen samhällskunskap 1 på en vuxenutbildning i västra Sverige.
Studien placeras i en sociokognitiv teoretisk ram och har analyserats med hjälp av
textrörlighet som begrepp samt Langers (2005) första fas i sökandet av ledtrådar.
Vidare analyseras även de språkliga utmaningarna med lärobokstext.
I resultaten framkommer att det finns stora utmaningar i att som vuxenstuderande ha
ett annat förstaspråk än svenska och studera ett teoretiskt ämne på en av
vuxenutbildningens gymnasiala kurser. Min studie visar utmaningar i
lärobokstextens språkliga drag med bland annat ämnesspecifika ord. Resultaten visar
även att textrörligheten underlättas av att samtala om lärobokstexter och att
förförståelse kan ha stor betydelse för textförståelsen. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | vuxenutbildning | en |
dc.subject | samhällskunskap | en |
dc.subject | textrörlighet | en |
dc.subject | sociokognitiv teori | en |
dc.subject | ledtrådar | en |
dc.subject | språkliga utmaningar | en |
dc.title | ”De svåra orden gör texten mörk” - en studie om vuxna flerspråkiga elevers textrörlighet i ämnet samhällskunskap | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |