Show simple item record

dc.contributor.authorEkdahl, Jenny
dc.contributor.authorMillander, Jenny
dc.date.accessioned2023-02-28T13:05:20Z
dc.date.available2023-02-28T13:05:20Z
dc.date.issued2023-02-28
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/75342
dc.description.abstractRapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Dessa samhällsfenomen är grunden till de frågor studien undersöker. Syftet med den här kvalitativa studien är att under söka hur förskollärares kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt ser ut kring arbetet om att främja barns psykiska hälsa i förskolan. Som utgångspunkt fanns forskningsfrågor om hur förskollärare arbetar med detta fält, samt i vilken utsträckning och på vilket sätt de i sin tur får stöd av specialpedagog. Det teoretiska ramverket för den här studien är variationsteorin med en fenomenografisk ansats och ett salutogent samt relationellt perspektiv. Metoden för studien är semistrukturerade intervjuer av sex verksamma förskollärare som genomförts, och det är från deras beskrivningar som utgångspunkten i analys av resultatet har utgått från. De kategorier som framkom i intervjuerna har under resultatet skrivits fram i olika teman; hälsa, främjande faktorer, samspel, miljö, lärande samt hemmet. Det som utmärker sig är att det finns en tyst kunskap i det erfarenhetsbaserade arbetet med barns psykiska hälsa. Det är flertalet faktorer som framträder i forskning med att arbetssätt som främjar den psykiska hälsan är brukligt inom förskolans utbildning, men att använda psykisk hälsa som begrepp och förståelsen av dess innebörd har ett behov av att tydliggöras. Det har även framkommit vilken kunskap som råder i dagsläget, men även vilket behov av kunskap som finns att forska vidare kring i framtiden.en
dc.language.isosween
dc.subjectpsykisk hälsaen
dc.subjectbarnen
dc.subjectförskolaen
dc.subjectanknytningen
dc.subjectrelationeren
dc.subjectsamspelen
dc.titleBarns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbeteen
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record