Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete
Abstract
Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under
de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt
ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling
i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Dessa samhällsfenomen är
grunden till de frågor studien undersöker. Syftet med den här kvalitativa studien är att under söka hur förskollärares kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt ser ut
kring arbetet om att främja barns psykiska hälsa i förskolan. Som utgångspunkt fanns forskningsfrågor om hur förskollärare arbetar med detta fält, samt i vilken utsträckning och på vilket
sätt de i sin tur får stöd av specialpedagog. Det teoretiska ramverket för den här studien är
variationsteorin med en fenomenografisk ansats och ett salutogent samt relationellt perspektiv.
Metoden för studien är semistrukturerade intervjuer av sex verksamma förskollärare som genomförts, och det är från deras beskrivningar som utgångspunkten i analys av resultatet har
utgått från. De kategorier som framkom i intervjuerna har under resultatet skrivits fram i olika
teman; hälsa, främjande faktorer, samspel, miljö, lärande samt hemmet. Det som utmärker sig
är att det finns en tyst kunskap i det erfarenhetsbaserade arbetet med barns psykiska hälsa. Det
är flertalet faktorer som framträder i forskning med att arbetssätt som främjar den psykiska
hälsan är brukligt inom förskolans utbildning, men att använda psykisk hälsa som begrepp och
förståelsen av dess innebörd har ett behov av att tydliggöras. Det har även framkommit vilken
kunskap som råder i dagsläget, men även vilket behov av kunskap som finns att forska vidare
kring i framtiden.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2023-02-28Author
Ekdahl, Jenny
Millander, Jenny
Keywords
psykisk hälsa
barn
förskola
anknytning
relationer
samspel
Language
swe